Med den rigtige opskæring kan man ofte køre på de gamle dæk sommeren over. Last­vogns­dæk er for nylig steget med ca. 10 pct., hvil­ket gør det svært at holde dæk­bud­get­tet for 2011. Euro­master vil derfor sætte fokus på møn­ster­opskæ­ring, der redu­cerer ud­giften pr. for­brugt mm til under det halve.

Pris­erne på last­vogns­dæk har på det sen­este fået endnu et nøk opad. – I star­ten af april har dæk­pro­ducen­terne i flæng for­højet deres priser med om­kring 10 pct., siger Lars Skov-Ander­sen, der er salgs­chef hos Euro­master. Som år­sager til de højere dæk­priser an­fører han stig­ende olie-, stål- og rå­gummi­priser samt øget afsæt­ning af dæk på både ny­vogns- og efter­marke­det, især i vækst­økono­mier som Kina og Indien.

Prisstigningerne er ifølge salgschefen en god lejlighed til at udskyde udskiftningen af dækkene til efteråret og i stedet få dem mønsterskåret. – Det er ikke optimalt at køre på nye dæk i sommermånederne. På den varme asfalt forsvinder de første millimeter af et nyt dæk som dug for solen. Ud fra en økonomisk og sikkerhedsmæssig betragtning er efteråret det bedste tidspunkt for et dækskift, og med den rigtige opskæring i maj eller juni kan mange holde sig kørende på de gamle dæk sommeren over.

Euromaster fokuserer derfor nu på opskæring af dæk. – Her er virkelig noget at komme efter, som mange desværre ikke udnytter. Når der er en slidbanedybde på 4-5 mm tilbage, kan man i mange tilfælde skære yderligere 4 mm. I hvert fald på et kvalitetsdæk, der har rigeligt med undergummi, vurderer Lars Skov-Andersen. Han understreger dog, at der kan være betydelige kvalitetsforskelle, og at alle dæk derfor ikke egner sig lige godt til opskæring. – Derfor er det ofte en god ide at få en fagmand til at vurdere, om dækkene er velegnede.

Ekstra dækmillimeter til under halv pris
Ved opskæring nu forlænger man dækkenes levetid med op til 25 pct. og undgår dyr slitage på nye dæk i sommermånederne. Samtidig opnår man ifølge Lars Skov-Andersen bedre brændstoføkonomi. – Jo flere mm der er tilbage på et dæk, jo større rullemodstand. Ved mønsteropskæring forlænger man dækkets levetid i den periode, hvor rullemodstanden er mindst, og sparer derved også diesel.

Ifølge salgschefen gør man således både miljøet og pengepungen en tjeneste og undgår, at de højere dækpriser vælter budgettet. – Antager vi, at et nyt lastvognsdæk koster omkring 3.000 kr., svarer det til en millimeterpris på omkring 150 kr. Kan man få fire ekstra mm ud af sit gamle dæk, sparer man altså 600 kr. Hertil kommer brændstofbesparelsen ved den lavere rullemodstand, hvor Michelin taler om helt op til 2 liter pr. 100 km. Til sammenligning beløber en opskæring inkl. hjulskift sig kun til godt 400 kr.

Euromaster kan også tilbyde udstyr til dem, der gerne selv vil opskære deres dæk. – Man bør bruge en rund kniv for at undgå, at sten borer sig igennem det sidste stykke gummi ned til bælterne. Det er vigtigt at bevare karkassen intakt, og derfor anbefaler vi at overlade opskæringen til fagfolk, hvis ikke man har erfaring på området.

Fakta

Euromaster Danmark A/S indgår i Euromaster-gruppen, som er europæisk markedsleder inden for dæk og dækserviceløsninger. Erhvervskunder tilbydes døgnservice med 2.800 servicevogne. I Danmark har Euromaster 43 servicecentre og ca. 210 ansatte. Nærmeste center anvises på tlf. 87 28 28 28 og på www.euromaster.dk.