Opel Astra kommer i GTC ver­sion med et nyt desig­net 3 dørs karros­seri, HiPer­Strut - High Perfor­mance Strut - for­hjuls­ophæng og Opels paten­terede Watts led ved bag­akslen.

Rüs­sels­heim.  Opel fri­giver nu de første rig­tige bil­le­der af Opel Astra GTC, der får debut på bil­ud­stil­lingen i Frank­furt i midten af sep­tember. Dansk intro­duk­tion er plan­lagt til januar 2012. 

Opels designere har skabt et karrosseri med et dramatisk og sportsligt udtryk, hvor bilen ser ud til at være i bevægelse, selv når den holder stille. Under de dynamiske linjer har Astra GTC en ny undervogn med HiPerStrut – High Performance Strut – forhjulsophæng og compound bagaksel med Watts led for ekstra høj præcision og stabilitet gennem hurtige kurver.

Astra GTC er designet og udviklet i Rüssselsheim. Ambitionen har været at skabe en attraktiv sportslig bil til en rimelig pris uden at gå væsentligt på kompromis med praktiske egenskaber som pladsforhold og bagageplads.

Astra GTC er inspireret af konceptbilen Opel GTC Paris Concept, der blev vist på biludstillingen i Paris sidste år. Designet af Astra GTC er unikt i den forstand, at den ikke deler en eneste af de udvendige designelementer med andre medlemmer af Astra familien med undtagelse af de udvendige bakspejle og antennefoden. Seks af de syv 17” til 20” hjul er også nydesignet til GTC.
Astra GTC’s mechatronic chassis består af et avanceret forhjulsophæng af same type, som findes på Insignia OPC med HiPerStrut fjederben, der forbedrer bilens styring og vejgreb. Sammenlignet med et standard forhjulsophæng af McPherson typen har HiPerStrut ophænget en mindre KPI værdi og en kortere spindel, der giver færre camber ændringer ved høje hastigheder gennem sving og dermed bedre vejgreb, når en større del af dækket kan fastholde kontakt til vejbanen. Den kortere spindel giver mindre medstyring fra drivakslerne og mindre følsomhed overfor små ujævnheder på vejen.
Bagtil har Astra GTC overtaget kontrollen af hjulene fra den 5 dørs Astra med compound bagaksel og Watts led, der er lettere og fylder mindre end et traditionelt multi-link ophæng. Opel er ene om at bruge dette system, der giver optimale forudsætninger for et godt kompromis mellem komfort, isolering af vejstøj og køreegenskaber.

Astra GTC er sænket med 15 mm i forhold til Astra med 5 døre, og akselafstanden er øget med 10 mm fra 2685 til 2695 mm. Afstanden mellem hjulene er også øget både for og bag – foran med 40 mm og bag med 30 mm. Det giver plads til nye hjul med forøget diameter.

Astra GTC kan udstyres med FlexRide, der giver mulighed for at vælge mellem tre forskellige indstillinger af undervognen fra sport til komfort. Motorprogrammet på det danske marked kommer blandt andet til at omfatte 1,4 Turbo og 1,6 Turbo benzinmotorer på henholdsvis 140 og 180 hk samt en 2,0 CDTI dieselmotorer med 165 hk og senere en OPC version.  Astra GTC kan udstyres med nyeste version af Opel Eye med advarsel mod utilsigtet skift af vognbane, skiltegenkendelse og Following Distance Indication (FDI), der holder styr på afstanden til eventuelle forankørende. Fjerde generation af Opels AFL forlygter får debut i Astra GTC. AFL lygterne har ni forskellige funktioner inklusive automatisk op- og nedblænding af det lange lys, og de kan udstyres med  Intelligent Light Ranging (ILR), der ved hjælp af et frontkamera løbende tilpasser lyskeglens længde efter  afstanden til den forankørende.