FDMs AutoIndex 2011 afslører ikke bare, hvilket bilmærke danskerne er mest tilfredse med, men også, at bilejerne over en bred kam er blevet mere tilfredse med deres biler. (Foto: FDM)Bil­ejer­nes til­freds­hed med bilen, værk­stedet og for­hand­leren stiger over en bred kam, men der er stor for­skel på, hvor godt bil­mær­kerne klarer sig, viser FDMs store Auto­Index-under­søg­else. Toyota er endnu en gang bil­ejer­nes favo­rit.

For ottende år i træk stiger bilejernes tilfredshed med deres egen bil, behandlingen på værkstedet og servicen ude hos forhandleren. Det viser FDMs store AutoIndex-undersøgelse, som Motor bringer i sit majnummer.
Hvor gennemsnittet i undersøgelsen i 2004 lå på 757 indekspoint ud af 1.000, er det i dag steget til 810. En stigning på syv procent.

Ligesom sidste år er Toyota igen det bilmærke, som danskerne samlet set er mest tilfredse med. Førstepladsen sikres alene, fordi Toyotas værksteder og forhandlere er langt foran konkurrenterne, mens ejernes vurdering af selve bilen kun rækker til en plads som nummer fem.

”Det fortæller, at Toyota ikke nødvendigvis har markedets bedste biler, men der er til gengæld styr på alt det udenom, og folk føler sig godt behandlet, når de på den ene eller anden måde er i kontakt med Toyotaorganisationen. Her køber man ikke kun en bil, men en pakkeløsning,” siger bilteknisk redaktør på Motor Søren W. Rasmussen.

Med vurderinger fra 37.221 bilejere er AutoIndex Danmarks største hverdagstest af bilmærkerne på det danske marked, hvor bilejerne i undersøgelsen skal vurdere både værksted, forhandler og bilens funktionalitet. At den gennemsnitlige tilfredshed er steget, ses blandt andet på afstanden mellem top og bund, som i år er blevet mindre. En af årets højdespringere er således Chevrolet, der også er det tredje mest solgte bilmærke i Danmark i første kvartal af 2011. Chevrolet er dog stadig bundprop i FDMs AutoIndex.

”De bilmærker, der er de mest solgte, er ikke nødvendigvis de bedste. Men det viser, hvor meget prisen betyder for bilkøbet, når slagtilbud og massiv markedsføring er med til at hæve middelmådige bilmærker og modeller op i toppen af salgslisterne. Omvendt kan man i AutoIndex se, at bilerne ikke scorer højt, når folk har fået et bedre kendskab til dem,” siger Søren W. Rasmussen.
Han kalder AutoIndex et godt forbrugerværktøj og supplement til Motors test for dem, der står og skal købe bil. Her er det nemlig bilejerne selv, der ud fra deres egne erfaringer og hverdagsoplevelser bedømmer deres biler.

AutoIndex er gennemført af Loyalty Group for FDM blandt 37.221 danske bilejere – både medlemmer og ikke-medlemmer af FDM. Undersøgelsen er gennemført i perioden januar-marts 2011.