Sådan ser et godt sommerdæk ud: Masser af gummi har kontakt med den tørre asfalt, men profildybden er god, så vandet kan ledes væk i regnvejr. Den 1,6 mm høje slidindikator ses tydeligt midt i billedet. Når dækket er slidt ned til den, er det kritisk at få skiftet til frisk gummi. Rådet for Større Dæksikkerhed anbefaler skift ved 3 mm sliddybde.Aldrig har så mange danske bil­ister kørt på vinter­dæk som i den for­gangne sæson, der bød på den hård­este dec­ember i mange år.

Men nu brager forårs­vejret igen­nem, og vinter­dæk­kene skal atter af. Det er der ifølge Dæk­impor­tør-Fore­ning­ens for­mand Ken­neth Saust navn­lig to gode grunde til:

"Vinter­dæk er det bedste valg, når man kører på is, sne og sjap eller på våde veje nær frysepunktet. Men på sommerveje styrer og bremser vinterdæk ikke nær så godt som sommerdæk. Desuden slides vinterdæk uforholdsmæssigt meget om sommeren, og så kan de være slidt ned, når næste vinter står for døren," forklarer Kenneth Saust.

Også direktør Anders Rosbo, Rådet for Sikker Trafik, kan gå ind for sommerdæk om sommeren og vinterdæk om vinteren:

"Der er en forøget risiko for, at det går galt, når man kører på sommerdæk på vinterglatte veje. Det var der eksempler på i havarikommissionens netop offentliggjorte rapport om ulykker på landeveje," siger Anders Rosbo, der påpeger, at det er vigtigt at tilpasse hastigheden til vejrliget.

"Man skal huske på at køre langsommere end hastighedsgrænsen, når det er glat," siger Anders Rosbo.

"Omvendt er vinterdæk et dårligt valg om sommeren, hvor de ikke står så godt fast som sommerdæk. Men bilisternes adfærd er også her en vigtig faktor," påpeger Anders Rosbo.

Hos Dækimportørerne betoner man desuden vigtigheden af at køre på gode sommerdæk beregnet til europæiske forhold:

"Typisk er dæk produceret i Europa, Japan og Korea velegnede til vore breddegrader, mens sikkerheden i ukendte dækmærker fra mere eksotiske egne af verden ofte lader en del tilbage," siger Kenneth Saust.

"Der er en nøje sammenhæng mellem pris og kvalitet i det meste, der kan købes for penge, og det gælder også når det handler om dæk. Betal hellere lidt mere og få et anerkendt dæk, der lever op til de kommende EU-mærkningskrav," slutter Dækimportør-Foreningens formand.