Slut med uhen­sigts­mæssig rute­plan­læg­ning og lange vente­tider.
Multi­flash A/S netop fri­givet modu­let, Multi­Route , der plan­lægger den opti­male række­følge på en rute. Pro­gram­met kan nu integ­reres med Naviga­toren TomTom’s profes­sionel­le busi­ness­ver­sion. Det betyder, at alle adresser, der skal besøges i løbet af en dag for firmaets biler kan indtastes et centralt sted og overføres fra virksomhedens kunderegistre. Resultatet er, at chaufføren skal ikke indtaste nogen adresser, men kan fuldt ud koncentrere sig om sin kørsel. Det øger trafiksikkerheden og forbedrer brændstoføkonomien betragteligt, samt mindsker fejl kørsler.

Planlægning før
At planlægge firmabilernes ruter mest praktisk kan være noget af en hovedpine, når man også samtidig skal tænke effektivitet, minimal miljø-belastning, brændstof-økonomi og ikke mindst det at kunne give et kvalificeret svar til kunden om, hvornår man regner med at bilen er fremme. Hvem kender ikke situationen med en fragtmand eller reparatør, der oplyser, at han kan være hos dig mellem kl. 8 og 17 på onsdag? Det er altså et langt tidsrum at skulle stå stand by i.

Planlægning nu
John Thuren fra Multiflash forklarer, at alt dette nu kan høre fortiden til, da man med kombinationen af TomTom’s professionelle business løsning og Multitrack 3 i en handling både kan planlægge ruterne optimalt, se hvordan den aktuelle trafiksituation ser ud og dermed også give kunderne et meget præcist svar på, hvornår man vil være fremme og fortløbende foretage ændringer, hvis det skulle blive aktuelt

En slags automatisk svigermor som passager
John Thuren fra Multiflash uddyber: ”Denne her teknologi adskiller sig fra andre produkter ved at være langt mere avanceret og samtidig meget brugervenlig. Du kan kommunikere med vognene direkte fra kontoret. Der er opkobling til en trafiktjeneste, der giver besked om den aktuelle trafiksituation, så man hurtigt kan finde alternative ruter, hvis der f. eks. er sket et biluheld, er opstået kø eller andre forhindringer for at komme hurtigt og sikkert frem. Og GPS’en opdaterer også hver enkel vogns position automatisk, så man fra kontoret kan hele tiden kan se bilen præcise position. Det er en betydelig lettelse i det daglige arbejde med at koordinere firmaets ruter og biler. Efterhånden som der kommer nye ordrer ind, kan du tildele den bedst placerede chauffør jobbet.”
”Det er lidt ligesom at have svigermor usynligt siddende på passagersædet og udstikke ordre.” tilføjer John Thuren med et bredt grin.

Effektivisering af processen
Fordelene er til at få øje på: Man får forbedret brændstoføkonomi og kundeservice. Den smarte planlægning, finder de korteste ruter og kombinerer dem med de nærmeste vogne. Det giver et godt overblik. Da firmabilerne altid er forbundet med kontoret, kan der hurtigt sendes besked til GPS’en om ændringer eller andre oplysninger. Systemet er nemt at navigere i og har en meget brugervenlig betjening. Med den professionelle rapporteringsfunktion kan man nemt og hurtigt opstille div. beregninger til forbedring af kørsel, tidsforbrug, realtid m.v.
Lad os tage et eksempel på, hvordan det virker: Et servicefirma får 10 ordrer på besøg hos 10 forskellige kunder. Nu er spørgsmålene, hvilke rækkefølge skal vælges, og hvor mange biler der skal bruges? Det afklares hurtigt og nemt ved at indtaste adresserne. På den måde får man et hurtigt
overblik over ruter og kan nemt vurdere, hvor mange biler, der skal til. Da den avancerede Navigator er tilsluttet det centrale trafik-meldesystem, kan den også hurtigt tage højde for en akut opstået trafiksituation og finde alternative ruter. Det sparer både i tid og penge, samtidig med at kunden får en klar idé om, hvornår man er fremme. Systemet kan udvides med en sms-funktion, der automatisk sender en besked til kunden f.eks. 1 time for ankomst.

Forenklet teknik letter arbejdsgangen og opklareringsarbejdet ved biltyveri
Ved hjælp af den brugervenlige TomTom Navigation er hele proceduren nu forenklet og meget nemmere at danne sig overblik over. Det gælder såvel ruteplanlægning, vogne og kontrol af køre/hviletider og effektiviserings-rapporter.
En særlig smart funktion er to-vejs kommunikation, der gør det muligt at kommunikere direkte fra kontor til vogn via TomTom’s skærm. Og med visningen af hvert enkelt køretøjs position, der opdateres hvert minut, har kontoret de bedste værktøjer for at optimere planlægningen og koordineringen, samtidig med det gør det nemt at spore et stjålent køretøj.
Allerede nu bliver systemet anvendt af over 10.000 forretningskunder med 130.000 vogne verden over. Og det har lettet procedurerne rigtig meget. Det tegner til at blive en rigtig god succes.