Bil­lige dæk fra de uku­rante mærker dumper igen i ny stor test af sommer­dæk. Dæk­kene klarer sig elen­digt på våd vej, og et enkelt eksplo­derer lige­frem. Det får FDM til helt at fra­råde et køb.

De bil­lige dæk fra de uku­rante, ofte asia­tiske, produ­center gør sig igen uhel­digt bemær­ket i en stor dæk­test. Mens flere af dem klarer sig godt på tør vej, dumper flere af dem på våd vej. Men også den vig­tige hastig­heds­test viser sig at være en afgø­rende faktor. Det kine­siske dæk fra Cheng­shan, der også er tes­tens bil­ligste, eksplo­derede lige­frem under denne test.

”Den seneste test illustrer med al tydelighed, hvorfor FDM advarer mod den her type dæk. Prisen kan ofte være tillokkende, men når det gælder deres egenskaber på især våd vej, dumper de med et brag. At et enkelt tilmed eksploderer under testen bør få alle advarselslamper til at blinke. Vi fraråder i hvert fald direkte et køb,” siger bilteknisk redaktør på Motor, Søren W. Rasmussen.

Sommerdæk er modsat vinterdæk skabt til at køre på tørre veje med høj hastighed og med et minimalt slid. Et krav de fleste producenter i dag kan leve op til. Værre ser det ud, når det handler om, at dækket samtidig også skal have gode egenskaber på våd vej.

”Det er på våd vej, det bliver kritisk, og vi ser de store forskelle. Men i et ofte vådt land som Danmark, er det en egenskab, man skal holde ekstra øje med, når man køber dæk. Eksempelvis viste testen, at når to ens biler monteret med henholdsvis de bedste dæk og ringeste dæk bremses på våd vej fra 80 km/t, så passerer bilen med de ringeste dæk det punkt, hvor den anden holder stille med 46 km/t”, siger Søren W. Rasmussen.

Det er FDM og de øvrige europæiske bilklubber, som i fællesskab står bag testen af et udvalg af årets ’kollektion’ af sommerdæk. I alt 33 dæk i størrelserne 14 og 15 tommer som passer til de mest populære biler i Danmark. Her klarer Vredestein Sportrac 3V sig bedst blandt dækkene i størrelsen 195/65 R15, mens testvinderen blandt dækkene i størrelsen 175/65 R14 er Continentals ContiPremiumContact 2.

Men selv om alle tanker om forår, højere temperaturer og sommerdæk kan synes langt væk, bør man allerede nu overveje, hvornår bilen skal have nyt ’fodtøj’.

”Selv om man måske synes, man lige har sat nye og gode vinterdæk på bilen, skal man stadig huske at skifte til sommerdæk, når vinteren slipper sit tag, og foråret tager over. Det handler om, at dækket skal have de egenskaber, der passer til årstiden. Skal man ud og købe dæk, kan man ligeså godt gøre det nu. Dels undgår man, at de dæk man vil have er udsolgt, dels undgår man den travlhed, der altid opstår, når alle skal have skiftet dæk. Endelig skal man huske, at man nemt kan spare en del, ved at forhøre sig hos flere forhandlere, inden man køber,” siger Søren W. Rasmussen.

Se hele dæktesten og se de enkelte dæks resultater på FDM.dk/daektest.