Det barske vintervejr og de glatte veje har været en prøvelse for selv rutinerede bilister. Med få forholdsregler kan man dog minimere risikoen for selv at måtte en tur i grøften. (foto: FDM/ ADAC)Det er langt fra alle, som ved, hvor­dan bilen skal styres, hvis der opstår en kri­tisk situ­ation på en sne­glat vej

Sneen daler, og land­skabet tager sig idyl­lisk ud. Men idyl­len får for mange en brat afslut­ning, når de først be­giver sig ud vejene. Her har vinter­vejret de sidste uger sat flere bilis­ters køre­egen­skaber på en prøve. Med få for­holds­regler kan man dog mini­mere risi­koen for en tur i grøf­ten.

”Frem for alt bør man have vinter­dæk på bilen, hvis man vil køre i vinter­føre. Det hand­ler ganske enkelt om sikker­hed og om over­hove­det at kunne stå fast. Derudover skal man sikre sig, at både bilens viskerblade og lys virker, og at lygterne er fri for sne,” siger køreteknisk chefinstruktør på FDM Sjællandsringen, Bent Grue og fortsætter:

”Derudover bør man køre i god tid og have tålmodighed, og når man først er ude i trafikken, skal man huske at holde afstand og tilpasse farten til forholdene.”

Bilens egenskaber og udstyr bør man også kende. Sikkerhedsudstyret i biler i dag bliver stadig mere avanceret, og selvom det er til for at gøre det sikrere og nemmere at køre, er det vigtigt, at man er fortrolig med det. Der er nemlig stor forskel på at køre en bil med og uden eksempelvis ABS-bremser og ESC (elektronisk anti-udskridningssystem).

”Tidligere lærte mange, at det var forbudt at bremse og styre samtidig. Men i en bil med ABS-bremser betyder det, at man ikke får brugt den teknologi, som netop gør det muligt at bremse og styre samtidigt,” siger Bent Grue.

Han nævner desuden det ESC system, mange biler har i dag, og som hjælper med at rette bilen op. I kritiske situationer er det dog de færreste, som har øvelsen i det og ved hvordan systemet fungerer. Samtidig skal man huske, at systemet stadig virker bedst, hvis dækkene er passer til årstiden. Dvs. i øjeblikket vinterdæk.

FDM har her samlet fem gode råd til, hvordan man kører sikkert ind i vinteren:

Kør i god tid
Et af de vigtigste råd til vinterkørsel er at sætte ekstra tid af og have tålmodighed til især længere ture. I hverdagen bør man holde øje med vejrudsigten, og evt. køre tidligere hjem, hvis der er udsigt til dårligt vejr.

Pas på farten
Sænk farten, hvis du er i tvivl om underlagets beskaffenhed. Prøv at lave en bremseprøve på en strækning, hvor du er alene! Naturloven har en afgørende betydning for, om du kan nå at stoppe i en kritisk situation. Selv en sænkning af farten på 10 km/t kan forkorte bremselængden markant og være afgørende for, om en kritisk situation ender fatalt.

Hold afstand
Ikke mindst på dage med snedækkede veje er det en stor fordel at holde ekstra god afstand til forankørende. Man skal altid sørge for at have to-tre køresekunder mellem bilerne. Kommer biler bagved for tæt på, så lad dem overhale.

Pas på udskridning
Kommer du ud for en udskridning, og har din bil ESC (anti-udskridningssystem), skal du pege dækkene i den retning, du ønsker, bilen skal køre. Man skal ikke forsøge at styre kontra, som i biler uden ESC, da det blot vil forvirre systemet. Det kan være en god idé at tage et køreteknisk kursus for at lære teknikken, uanset om man har ESC eller ej.

Sort is og isslag
Den skjulte fare i vinterhalvåret er sort is, eller rettere et isslag på asfalten, der ikke umiddelbart er synlig. Det kan dreje sig om små felter eller hele vejbaner, hvor friktionen er stort set lig nul. Selvom temperaturen i luften er over nul grader, kan vejbanen sagtens være frossen, og både sort is og isslag kan forekomme.