Den første sne i Charlottenlund faldt fredag den 19. november og gav allerede de første bekymringer. Sneen på vej til hele Dan­mark - de første skred er alle­rede sket og i Eng­land viser man vejen. 
"Temaet om de rig­tige dæk til års­tiden, har hel­digvis fundet indpas i de fles­tes be­vidst­hed og rigtig mange bil­ister har alle­rede sikret sig. Nu vil det så også være helt i top med fælles regler på om­rådet," siger direk­tør Volker Nitz, Dæk­bran­chens Fælles­råd på vegne af Rådet for Større Dæk­sikker­hed.  

I en pressemeddelelse udsendt den 5. november af den britiske regering er man ikke i tvivl.
Det forlyder under overskriften:

"Tid at skifte til vinterdæk" siger den britiske regering
Regeringen anbefaler, at tiden nu er inde for bilister at skifte til vinterdæk. Henstillingen kommer som et resultat af en rapport bestilt i marts i år af Transportministeriets Philip Hammond, som foretog en gennemgang af Englands infrastrukturs smidighed i vinterperioden. I rapporten opfordres også industrien til at udvikle tekniske løsninger, så fremtid transport kan være mere effektivt i kommende barskere vinterforhold.

Forsøg har vist fordele og øget effektivitet ved brug af vinterdæk ved temperaturer under 7° C. Da dækkets gummiblanding ikke bliver hård i koldt vejr, som det er tilfældet med normale dæk, er vejgrebet betydeligt øget, og bremselængden dermed reduceret. Testresultater viste, at bremselængden blev reduceret med 4,8 meter på våde veje og svimlende 11 meter på isglatte veje ved en hastighed 32 km/t.

En talsmand for Staveley Head Van Insurance, et af Storbritanniens førende omfattende forsikringsselskaber, sagde "Vi ved, at vi vil få sne og is på vejene hvert år, men når det sker, bliver den britiske bilist altid overrumplet. Måske er det fordi sneen og isen som regel kun varer et par dage, at vi ikke forbereder os bedre.
Men det kaos, vi oplever i disse få dage, burde virkelig overbevise os om at tage bedre forholdsregler. Dækfabrikanterne fremstiller nu en bred vifte af vinterdæk, og vi anbefaler bilisterne, og i det mindste erhvervschauffører, at drage fordel af denne mulighed."
 
Jo, vi har da ganske vist "grønne vintre", men også det modsatte, hvilket sidste vinter vist gjorde klart for enhver - lige som i England, der også som vi har et omskifteligt klima.
Om denne vinter bliver af samme styrke kan kun tiden vise, men hellere udvise rettidig omhu frem for at være bagklog. Når uheldet først er sket, eller når man skal vælge at lade bilen stå hjemme eller på arbejdet grundet manglende vinterdæk, som nogle mener, så havde de rigtige dæk til årstiden alligevel været at foretrække. Hermed en opfordring til at følge briternes anbefaling, slutter Volker Nitz.