Volvo tager nu næste skridt inden for udvik­lingen af ny tekno­logi til el­-biler. Bakket op af forsk­nings­støtte fra den sven­ske Energi­sty­relse begyn­der sven­skerne at ud­vikle en brænd­sels­celle, der kan give el­-biler læng­ere række­vidde uden at udlede CO2.

Målet er at have to chas­sis­-proto­typer klar til afprøv­ning i normal trafik i 2012. Proto­typ­erne skal bas­eres på Volvo C30 DRIVe Elec­tric.

"Det her er en spæn­dende udvi­delse af vores fokus på el-drift. Batteriers pris og størrelse betyder, at elektriske biler har en relativt begrænset aktionsradius. Brændselsceller kan være med til, at disse biler kan køre længere, inden de skal genoplades. Endvidere giver projektet os større viden om brændselsceller og brint," siger Volvo Cars'' koncernchef Stefan Jacoby.

Volvo arbejder sammen med firmaet Powercell Sverige AB om projektet. I første fase foretager man en foreløbig undersøgelse af den såkaldte Range Extender, som er en brændselscelle med en omformer. Omformerens opgave er at nedbryde et flydende brændstof, i dette tilfælde benzin, og skabe brintgas. I brændselscellen bliver brintgas omdannet til elektrisk energi, som bruges til at drive bilens el-motor.

Denne teknologi genererer elektricitet helt uden udledning af kulilte (CO), kvælstofilter (NOx), svovlilter (SOx) og partikler. På grund af den meget effektive proces er udledningen af kuldioxid (CO2) væsentligt lavere end i en almindelig bil. Slutprodukterne er el, vand og en lille smule CO2. Teknologien kan også tilpasses til vedvarende brændstoffer.

Væsentligt længere rækkevidde
Denne teknologi forventes at give el-bilen en rækkevidde på op til 250 kilometer - og det er oven i de kilometer, bilens batteri leverer. I de virksomheder der beskæftiger sig med brændselsceller, forventer man, at omkostningseffektiviteten til stadighed vil blive forbedret ved hjælp af intelligent teknologi og stor-skala produktion.

I næste fase er planen, at Volvo og Powercell producerer to test biler baseret på den nuværende Volvo C30 DRIVe Electric. Afprøvning af bilerne begynder i 2012. Også til den del af projektet håber man at modtage støtte fra den svenske Energistyrelse.

"Vi er lige begyndt, og det er naturligvis for tidligt at tale om egentlig markedsføring af elektriske biler med Range Extender. Den beslutning træffer vi først, når vi har lært mere om brændselsceller og de muligheder, de tilbyder," slutter Stefan Jacoby.