Subarus nye benzin­-Boxer er blevet udvik­let med fokus på, mere kraft, mindre udled­ning, og endnu lavere ejer­omkost­ninger.   
Det drejer sig ikke om en opda­tering af nuvæ­rende gene­ration boxer­motor. De nye moto­rer er helt nykon­strue­rede, med sigte på bedre præsta­tioner, og mindre foru­rening. De er til­lige frem­tids­sik­rede på den måde at de via kon­struk­tionen er enkle at til­passe også frem­tidige miljø­krav.
 

Tredje gene­-ration benzin­--Boxer­-moto­-rer er 4-cylin­-drede med 2,0 respek­-tive 2,5 liters cylin­-der­-volu­-men. Motorene har længere slaglængde end den nuværende generation, hvilket giver en mere effektiv forbrænding, samtidig med at drejningsmomentet i lav og mellemregistret kan forbedres,  - med et mere smidigt kørselsmønster til følge – uden at brændstofforbruget stiger.
Den nye Boxermotor får også aktiv ventiltidsjustering på såvel indsugnings- som udstødningsventilerne samt køler til EGR-systemet, hvilket medfører lavere emissioner i kombination med større effekt.
Bevægelige dele – som stempler og plejlstænger – er produceret i letvægtsmetaller. Sammen med en ny kompakt og højeffektiv oliepumpe er friktionstabene i motoren reduceret med ca. 30 procent.


Lavere ejeromkostninger
De nye benzin-Boxermotorer er – præcis som Boxerdieselen – kædetrukne, hvilket sammen med det lavere brændstofforbrug, reducerer drifts og serviceomkostningerne, da bilen ikke skal have skiftet tandrem.


Det lave tyngdepunkt, de minimale vibrationer og den høje kollisionssikkerhed er fordele som følger af boxermotorens konstruktion. Disse påvirkes naturligvis ikke.
Sammenlignet med nuværende generation Boxermotorer vil tredje generation tilbyde et højere drejningsmoment, og mindst 10% laverebrændstofforbrug, ved samme antal hestekræfter.
Fuji Heavy Industries har fornylig indviget en topmoderne motorfabrik i Gunma, som skal producere den nye generation Boxermotorer. De nye benzinmotorer vil successivt lanceres i modelprogrammet med en begyndelse i Subaru Forester i løbet af 2011.