”Truck of the Year 2011”-titlen gik i år til den populære distributionslastbil Atego og dens grønne søster Atego Blue Tec Hybrid fra Mercedes-Benz.Atego fra Mercedes­-Benz er net­op ble­vet kå­ret til årets last­bil på IAA­-messen i Hanno­ver. Fag­jour­na­lis­ter fra 23 lan­de gav Atego og Atego Blue Tec Hybrid top­karak­-terer og ros­te den for de ide­elle egen­ska­ber som dis­tri­bu­tions­køre­tøj og for en inno­vativ hybridtekno­logi. Atego har fulgt godt med tiden, siden den så dag­ens lys for før­ste gang for 13 år siden. Den face­lif­-tede ver­sion af Atego re­præsen­terer i dag state of the art inden for nær­dis­tri­bu­tion, både når det gæl­der design og motor­teknologi.

”Truck of the Year 2011”-titlen gik i år til den populære distributionslastbil Atego og dens grønne søster Atego Blue Tec Hybrid fra Mercedes-Benz. Den årlige konkurrence fandt sted på en af verdens største messer for erhvervskøretøjer, IAA-messen i Hannover. En jury bestående af 23 fagjournalister fra forskellige lande gav Atego toppoint og føjede denne forklaring til bedømmelsen:

”På den ene side er Atego et yderst fleksibelt køretøj og helt ideelt til nærdistribution. På den anden side er den serieproducerede Atego Blue Tec Hybrid repræsentant for en innovativ teknologi, der vil bane vejen for andre grønne teknologier på lastbilmarkedet”.

Langt til nærmeste konkurrent
Den uvildige jury vurderede de nominerede lastbiler ud fra en række kriterier som innovation, økonomi, emissioner, sikkerhed, køreegenskaber og komfort. Der var tre lastbiler med i det sidste opløb, hvor Atego blev en sikker vinder med ikke mindre end en total på 127 point. Nummer to fik 82 point og nummer tre 45 point.

”Prisen fra fagfolk på IAA-messen i Hannover vidner om, at Atego ikke bare er en bil, der gennem mange år har bevist sit værd i nærdistribution over hele Europa. Det er en bil, der har fulgt med tiden, og den repræsenterer i dag noget af det ypperste inden for lastbilteknologi. Det er vi naturligvis meget stolte af,” siger salgschef for Mercedes-Benz erhversvkøretøjer i Danmark, Christian Devantier.

Lydløs når man holder for rødt samt ved af- og pålæsning
Den avancerede hybridteknologi i Atego Blue Tec Hybrid betyder, at man kan køre enten på ren el eller på en kombination af el og brændselsmotor. Det giver en mere effektiv udnyttelse af motorkraften, der i sidste ende betyder en reduktion i brændstofforbruget og CO2-udledningen på op til 10-15 procent i forhold til en konventionel brændselsmotor.

El-motoren får sin energi fra high-performance lithium-ion batterier, der oplades, når chaufføren bremser. Bremseenergien konverteres til strøm, der lagres i batteriet, som anvendes ved opstart og kørsel op til 15 km/t. Efter 15 km/t tager brændselsmotoren gradvist over. Teknologien betyder blandt andet, at Atego Blue Tec Hybrid er lydløs, når den holder for rødt og ved af- og pålæsning.

Serieproduceret hybrid-model på gaden i 2009
Den allerførste model af Atego så dagens lys i 1997. Siden har den populære distributionsvogn gennemgået utallige forbedringer, og ved udgangen af 2009 blev de første 50 serieproducerede hybridversioner sendt på gaden. I år har Atego desuden fået et helt nyt og up-to-date design, der tydeligt kobler den til den seneste generation af Mercedes-Benz truck-familien.

”Atego er sammen med Actros vores mest populære model, og heri ligger der jo i virkeligheden den største anerkendelse. Men vi ser ”Truck of the Year”-prisen som et skulderklap fra branchen og en anerkendelse af, at mange års intens forskning i nye mere miljøvenlige teknologier nu møder anerkendelse i bredere kredse,” slutter Christian Devantier.