Den er ventet, og talt om – ver­dens første 100 % elek­tris­ke bil af nye­ste gene­ra­tion er en kends­ger­ning. Peu­geot præ­sen­terer iOn – en elbil, der ikke blot er ud­vik­let til nogle en­kel­te first­movers, men til pri­vate kunder, fir­maer og flå­der, som alle er over­be­viste om at tage det før­ste skridt mod en ny mobi­litet.


iOn introduceres på det europæiske marked i slutningen af 2010 og kommer til Danmark i starten af 2011.

Peugeot, der var pioner med 106 Electrique og flest solgte elbiler i verden, tager nu næste skridt i sin strategi om at reducere CO2-
udledningen ved at lancere den første elbil af nyeste generation: iOn. Elbilsmarkedet er stærkt afhængigt af de forskellige afgifts­regu­le­ringer, infrastruktur og udviklingen af fossile brændstoffer. Men dette marked har en klar fremtid, og Peugeot forventer, at elbilerne vil udgøre 4-5 % af det europæiske bilmarked i 2020. Med ud­gangs­punkt i dette vil produktionen af iOn tilsvarende stige og nå et sam­let antal på 50.000 eksemplarer i 2015

En ny køreoplevelse: Nul emission, stilhed, praktisk og livlig
iOn er skabt til byen og dens forstæder og henvender sig især til det offentlige og virksomheder, men også til private kunder.

Denne bybil kombinerer rummelighed både til passagerer og bagage med gode køreegenskaber, sikkerhed og komfort. Et ekstra plus, som følger automatisk med i el-teknologien, er stilhed og en CO2-udledning på 0.

iOn har fire døre og fire pladser, og takket været en akselafstand på 2,55 og en høj opbygning, vil kabinen opleves som rummelig og komfortabel. Dens længde på 3,48 m og bredde på 1,47 m giver en venderadius på kun 4,5 m, som understreger, at iOn er perfekt til byen, hvor parkering vil blive en ren leg.

Når man kører i iOn, oplever man en helt ny ro, der kommer af bilens tavse kørsel, ingen vibrationer og ingen gearskift.

Rækkevidde
Takket været det effektive Lithium-ion batteri og den optimerede genopsamling af energi under deceleration og bremsning, har iOn en rækkevidde på 150 km. Det er i praksis rigeligt til at dække de fleste bilisters daglige ture, idet 90 % ikke er længere end 60 km.

En komplet genopladning af batteriet tager 6 timer i et almindeligt 220 V stik ved brug af et 5 m lang kabel med et særligt stik til bilen. Et symbol på instrumentpanelet indikerer, at opladningen er i gang og ligeledes slukker et lys på kablet, når opladningen er gennemført. Ved særlig hurtig opladning kan 50 % af batteriet oplades på kun 15 minutter eller 80 % på 30 minutter.

Kørestilling
Ingeniørernes mål har været at skabe en bil i helt nye teknologiske rammer, men som stadig lever op til det, som føreren er vant til i en traditionel bil. Førerpladsen er derfor indrettet som vanligt med instrumentpanel, tændingsnøgle, håndbremse, gearskifte og to pedaler som i en bil med automatgear.

Når man drejer tændingsnøglen til første hak tændes bilens udstyr, mens bilen er parat til at køre, når nøglen drejes til andet hak. Så lyser et ”start” symbol på instrumentpanelet og der lyder en advarende alarm, så føreren er opmærksom på, at bilen nu kan køres.

En af forskellene på iOn og en konventionel bil ses på instrumentpanelet, hvor der er en indikator, som viser, hvor meget strøm, der er tilbage. Der er en ”power meter”, som skal opmuntre til økonomisk kørsel ved hele tiden at vise energiforbruget. Dette er illustreret af en nål, der peger på forskellige farver:
- Grøn, viser et minimalt energiforbrug
- Hvid, viser energikrævende kørsel
- Blå, viser niveauet for genopsamling af energi

Instrumentpanelet har desuden en alarm, der gør opmærksom på, når det er nødvendigt at lade op (ved cirka 15 % strøm tilbage). Herefter vil instrumentpanelet indikere, at der ikke er mere rækkevidde, og bilens aircondition/varme vil stoppe.
Hvis den ønskede acceleration ikke er mulig under kørslen, vil et ”skildpadde-symbol” tændes.
Hvis den sidste rest af strøm er opbrugt, vil bilen stoppe og batteriet slukkes.


Drivlinje
iOn har baghjulstræk. Elmotoren og reduktionsgear er placeret sammen med bagakslen. Motoren forsynes med 330 V vekselspænding fra inverteren, der får 330 V jævnstrøm fra batteripakken. Inverteren regulerer frekvens og spænding afhængigt af speederpåvirkningen. iOn kan køre op til 130 km/t.
Lithium-ion batteripakken er udviklet af Lithium Energy Japan og er produceret på verdens første fabrik, der er dedikeret til serieproduktion af Lithium-ion batterier til elbiler.

 

Tekniske data

Sikkerhed: Ingen kompromiser
Med standardudstyr som 6 airbags, 2 Isofix beslag på bagsæderne, sædealarm, ESC, elektronisk bremsekraft fordeling, EBA (emergency brake assist) og bilens opbygning, har iOn et sikkerhedsniveau fuldt på højde med en almindelig bil.
Under udviklingen har der været stor fokus på sikkerheden og holdbarheden af delene til den elektriske drivlinje. Batteripakken er placeret i en hermetisk lukket kasse under kabinens gulv for sikre maksimal beskyttelse i tilfælde af kollision.
Dette forbedrer desuden bilens vægtfordeling og giver
et lavere tyngdepunkt.

 

Komfort med en række standardudstyr
iOn er som standard udstyret med alluminiumsfælge, servostyring, tågeforlygter, automatisk tænding af forlygter, fjernbetjent centrallås, trip computer, aircondition, Bluetooth kompatibel CD-radio med MP3 og USB stik, elruder for og bag, højdejusterbart førersæde, sammenfoldelige bagsæder……
iOn har et udstyrsniveau og to forskellige interiørmuligheder.