• Omsætning øget med 8% til 1.716 mio SEK mod 1.583 mio i 2009.


• EBIT øget med 64% til 234 mio SEK mod 143 mio i 2009. 14% mod 9% i 2009


• Resultat efter skat blev 173 mio SEK mod 104 mio SEK.


• Resultat per aktie 5,36 SEK mod 3,17 SEK

 

Den stærke vækst er et direkte resultat af målrettede indsatser som eksempelvis:


• Lancering af Mekonomen Direkt, der har øget kendskabsgraden til Mekonomen markant


• Salg af private label produkter under Mekonomens eget varemærke


• Lancering af Mekonomen Fleet


• Kraftig omsætningsstigning på Mekonomen Autoteknik og MekoPartner som følge af øget kundetilstrømning til værkstedskæderne

”Det forbedrede resultat er en direkte følge af at vore dygtige medarbejdere har formået at øge omsætningen og dækningsbidraget samtidig med, at vi har haft skarp fokus på omkostningsniveauet i hele virksomheden. Det er også glædeligt at konstatere den kraftfulde vending i Danmark, samt at vores massive markedsføring har resulteret i en stærk omsætningsfremgang til vore kædeværksteder – Mekonomen Autoteknik og MekoPartner, idet kundetilstrømningen til kæderne er stigende”, udtaler Håkan Lundstedt VD og koncernchef for Mekonomen.

Kraftfuld vending i Mekonomen Danmark
Mekonomen Danmark lancerede i 2007 en plan for at øge omsætning og lønsomhed i Mekonomen Danmark, og planen virker efter hensigten idet den danske organisation har realiseret solide forbedringer. I første halvår har Mekonomen Danmark således opnået:
• Et driftsresultat på 26 mio. SEK mod 2 mio. SEK i 2009
• Et driftsresultat på 6% af omsætningen mod 0% i 2009
• En omsætningsstigning på 4%

Udover øget kundetilstrømning til vore værkstedskæder, oplever Mekonomen Danmark også en stigende interesse fra værksteder, der ønsker at indgå i et af kædekoncepterne – Mekonomen Autoteknik og MekoPartner. Dette tolkes som et stærkt signal om at de tiltag Mekonomen har igangsat for netop at styrke kædekoncepterne, også virker efter hensigten. Det er Mekonomen’s klare målsætning at udbyde Danmarks stærkeste værkstedskoncepter og derfor ønske man også at fortsætte udviklingen heraf.

”Vi har netop deltaget på Autoteknik 2010 i Odense, hvor vi lancerede en række nye tiltag for vore kunder – blandt andet:
• Gratis juridisk rådgivning til medlemmer af Mekonomen Autoteknik og MekoPartner
• Gratis mobil applikation til Iphones/smartphones der viser vej til nærmeste MekoPartner eller Mekonomen Autoteknik værksted. Med mere end 550.000 smartphones i Danmark forventer vi os meget af dette tiltag
• Onlinebooking af værkstedsbesøg eller prisforespørgsel via vort call center Mekonomen Direkt
• Fortsat udbygning af vort katalog
• Mulighed for revisorhjælp
• Nyt optimeret værkstedssystem
• Flere uddannelsesmuligheder – bl.a. Hybrid teknologi
• Udvidet værktøjssortiment

Udtaler Lars From, Adm. Direktør for Mekonomen Danmark.

Fremtiden

Med det flotte resultat er Mekonomen Danmark tilbage i vækstsporet, men Mekonomen vil fortsætte med at konsolidere virksomheden med henblik på øget omsætning og lønsomhed. Dette skal ske gennem:
• Flere kædeværksteder i Mekonomen Autoteknik og MekoPartner
• Flere afdelinger - herunder også franchise afdelinger
• Medejerskab i afdelingerne – vore butikschefer skal have mulighed for at købe en andel af den butik de er leder af
• Massiv markedsføring