Hver tredje fejl på bilen bliver overset, når bilen bliver sendt til serviceeftersyn. Hver tred­je fejl på bil­en bli­ver over­set, når bilen bli­ver sendt til ser­vice­ef­ter­syn. Det viser FDMs test af et stort ser­vice­ef­ters­yn på seks værk­ste­der.

Def­ekte vis­ker­blade, fejl på lygt­erne eller et horn, der ikke dur, har alt sam­men betyd­ning for trafik­sikker­heden. Der­for skal disse ting iføl­ge service­bogen tjekkes, når bilen sendes til stort service­ef­ter­syn. Alli­gevel er det langt fra alle værk­steder, der tjek­ker bilen ordent­ligt, viser en test, FDM har fore­taget på seks mærke­værk­ste­der.

”Det er skuffende, at værkstederne ikke er bedre til at finde fejl på bilen til et serviceeftersyn. Et serviceeftersyn er meget standardiseret og de har et tjekskema, som de skal følge og krydse af på undervejs”, siger Jørgen Jørgensen, afdelingsleder i FDMs tekniske rådgivning.

FDM har testet seks såkaldte mærkeværksteder, hvor hver bil havde 10 fejl, som værkstedet skulle finde. I gennemsnit fandt værkstederne 6,7 fejl. Alligevel kunne kunden køre fra værkstedet med en stemplet servicebog, selvom servicet ikke var udført korrekt.

”Det er ikke rimeligt at kunden får at vide, at bilen er fejlfri, når det ikke er tilfældet. Mærkeværkstederne ynder at fremhæve, at de er det bedste valg, når bilen skal til service, men det lever de ikke op til i testen”, siger Jørgen Jørgensen.

Han gør opmærksom på, at bilejere ikke længere er forpligtet til at bruge et mærkeværksted til service for at opretholde garantien. Men understreger, at hvis man vælger at køre bilen til et af de såkaldte frie værksteder, så skal serviceeftersynet være udført efter fabrikkens forskrifter, for at garantien stadig dækker.

I forhold til FDMs tidligere års undersøgelser af værkstederne, er der dog også lyspunkter i værkstedstesten. Generelt holdt værkstederne den lovede pris, og ingen værksteder udførte reparationer, som ikke var aftalt.

www.FDM.dk/autovaerksted er der gode råd om værkstedsbesøg, mens hele resultatet af værkstedstesten kan læses i Motors septembernummer.