Lille dansk firma mod bilgiganterne: På AUTOTEKNIK 2010 præsenterede Søren Wiberg (i midten) fra E-packed den danskbyggede el-udgave af Opel Meriva, mens de globale konkurrenter Anders Tystrup fra Toyota og Jens Andersen fra Peugeot satsede på hybridteknik.Frem­tid­ens biler var emnet på et mini­semi­nar i for­bin­delse med åb­ning­en tors­dag af AUTO TEKNIK 2010, den dan­ske bil­bran­ches store fag­messe i Odense.

"Vi har elbilen, der kan køre 120 km på en opladning, lades op på to timer og købes hos en Opel-forhandler", sagde Søren Wiberg fra det lille danske firma, E-packed, der ombygger Opelmodeller til ren eldrift med General Motors Danmark som interesseret iagttager.

Men hos de globale konkurrenter ser man elbilerne som en lidt fjernere fremtid:

"Vi kommer med hybridvarianter af vore personbiler, det er den nærmeste og mest realistiske fremtid for bilparken," sagde René Mouritsen, kommunikationschef hos Toyota Danmark.

Også Peugeot er stærkt på vej med hybridbiler, og selskabet præsenterer om kort tid verdens første dieselhybridbil, Peugeot 3008 HYbrid4, på Paris Motor Show.

Elbilernes fremtid afhænger af to ting, motivation og adfærdspåvirkning, det er alle bilimportører og elbilfabrikanter enige om. Og med adfærdspåvirkning mener man ikke mindst gunstigere beskatningsregler for elbiler.

Bagefter gav landets bedste rally- og racerkørere den gas på to racingsimulatorer, og her handlede det ikke om miljø, men om at komme først. Udstillingsgæsterne stod i kø for at slå de tider, som de to WTCC-kørere Michel Nykjær og Kristian Poulsen samt rallyesserne Michael Pedersen og Ib Kragh havde sat.

AUTO TEKNIK 2010 er en lukket fagmesse for hele den danske automotive branches aktører. 100 udstillere og 10.000 forventede besøgende fylder messehallerne til lørdag eftermiddag.