Små biler for det meste stadig ikke udstyret med antiudskridningssystem
• 60 procent af alle nyindregistrerede køretøjer i Europa havde i 2009 ESP®
• Stadig flere små biler med det aktive sikkerhedssystem
• I Tyskland har 80 procent af alle nyindregistrerede biler ESP®
Andelen af nyindregistrerede køretøjer med elektronisk stabiliserings-program (ESP®) er i 2009 steget fra 55 til 60 procent. Som data fra en Bosch-undersøgelse viser, skyldes dette især den kraftige vækst ved små biler. I denne klasse steg antallet af køretøjer med ESP® på de fem største markeder i Europa inden for et år fra 23 til 39 procent. Installationsraten er stadig betydeligt mindre ved de mindste køretøjer, A-segmentet. Her faldt den på grund af en usædvanlig stor efterspørgsel efter meget billige køretøjer fra 20 til 17 procent. I to lande faldt den totale procentdel med hver et procentpoint – i Tyskland til 80 og i Frankrig til 41. I alle andre lande steg andelen imidlertid yderligere, f.eks. i Spanien til nu 72 og i Italien til 56 procent.
Bosch imødeser de kommende måneder med optimisme. Således har flere producenter også i 2009 gjort ESP® til standardudstyr i nye modeller. I november 2011 træder et EU-direktiv fra 2009 i kraft, ifølge hvilket alle nye personbils- og erhvervskøretøjsmodeller skal være udstyret med det aktive sikkerhedssystem. Fra november 2014 gælder dette for alle erhvervskøretøjer. ESP® stabiliserer køretøjet i kritiske situationer og kan ifølge neutrale undersøgelser forhindre næsten hver anden soloulykke, som er alvorlig eller har dødelig udgang. Dermed er ESP® det vigtigste sikkerhedssystem i bilen efter sikkerhedsselen og før airbaggen.
Verdensomspændende aktiviteter for større trafiksikkerhed
I marts 2010 udnævnte de Forenede Nationers (FNs) general-forsamling årene 2011 til 2020 til årtiet for trafiksikkerhed; for til trods for fremskridt i mange lande er antallet af dræbte i trafikken steget yderligere i de senere år. Der dør hvert år ca. 1,3 millioner mennesker i trafikulykker og ifølge FN bliver ca. 50 millioner kvæstet. Målet med initiativet er at halvere det antal trafikdræbte, der er forudsagt i år 2020. Foruden en forbedring af vejnettet vil der blive sat ind på udvikling og udbredelse af aktive sikkerhedssystemer.
Vurderingsprogrammet til nye biler NCAP (New Car Assessment Program) i Europa inkluderer nu ESP®, som redder liv, i deres vurderingskriterier. Siden starten af 2010 kan køretøjsmodeller kun opnå den bedste vurdering på fem stjerner, hvis ESP® er standard-udstyr. På den baggrund har EURO NCAP for nylig startet et nyt initiativ, som skal fremhæve vigtigheden af de sikkerhedssystemer, som bilproducenterne tilbyder, endnu kraftigere. Detaljer i forbindelse med dette initiativ præsenteres den 13. juli ved en event arrangeret af eSafety Challenge – et kommunikationsinitiativ fra FIA, det internationale automobilforbund, og Europa-Kommissionen.
Mange års aktivitet for mere sikkerhed
Bosch startede allerede i 1978 produktionen af det første aktive sikkerhedssystem, antiblokeringssystemet ABS. I 1987 fulgte antispinreguleringen ASR og i 1995 ESP®. I den nye A8 fra Audi gik det forudseende nødbremsesystem fra Bosch for nylig i serieproduktion som option. Hvis systemet registrerer fare for påkørsel, advarer det chaufføren og støtter ved nedbremsning. Hvis en ulykke er uundgåelig, udløser det kort før sammenstødet en fuldstændig opbremsning, hvilket reducerer ulykkens omfang betragteligt.
Bosch-koncernen er en førende international virksomhed med fokus på teknik og serviceydelser. Koncernen havde med auto- og industriteknik samt forbrugsgoder og bygningsteknik i regnskabsåret 2009 ca. 275.000 ansatte og en omsætning på 38,2 milliarder euro. Bosch-koncernen omfatter Robert Bosch GmbH og mere end 300 datter- og regionalselskaber i over 60 lande. Inkl. distributionspartnere er Bosch repræsenteret i ca. 150 lande. Dette globale netværk af udvikling, produktion og salg er forudsætningen for yderligere vækst. Bosch bruger mere end 3,5 milliarder euro om året på forskning og udvikling og anmelder over 3.800 patenter på verdensplan. Med alle sine produkter og serviceydelser øger Bosch livskvaliteten med innovative og nyttige løsninger.
Virksomheden blev grundlagt i Stuttgart i 1886 af Robert Bosch (1861-1942) som ”Værksted for finmekanik og elektroteknik”. Robert Bosch GmbH''s virksomhedsstruktur sikrer Bosch koncernen økonomisk uafhængighed. Den giver virksomheden mulighed for at foretage langsigtet planlægning og betydelige investeringer for at sikre fremtiden. 92 % af kapitalandelene i Robert Bosch GmbH ejes af den almennyttige fond Robert Bosch Stiftung GmbH. Stemmeretten udøves i overvejende grad af Robert Bosch Industrietreuhand KG, der varetager virksomhedens ejerfunktion. De øvrige andele ejes af familien Bosch og Robert Bosch GmbH.