Der er ikke meget sjovt ved at have en masse gode tilbud, hvis ingen kan se dem. Over de sidste 5 år har mange brancher fundet ud af, at hjemmesiden og dens indhold skal være synligt på Google. Hvis man altså ønsker at sælge noget.


Et nyt initiativ fra det danske IT-firma Seek4cars.net giver nu de danske autoforhandlere et nyt og toptunet værktøj til at markedsføre deres biler direkte på Google og dermed øje synligheden for både produkter og forretning.


Som forhandler af biler har man hidtil været nødsaget til mod betaling at markedsføre sine produkter via en af de to danske bilportaler. En søgning på Google efter et bestemt mærke og model har således resulteret i, at brugerne er landet på en af bilportalerne, hvorfor forhandleren ikke får fuldt  udbytte af sit marketing-potentiale. Brugerne ser aldrig forhandlerens egen hjemmeside og forhandlerne mister muligheden for at markedsføre andre produkter.


I et samarbejde med blandet andet Centralforeningen af Autoreparatører i Danmark (CAD) og Dansk BilForhandler Union (DBFU) har Seek4cars.net udviklet et hjemmeside koncept, der optimerer forhandlerens varelager og hjemmeside til brugernes søgning på Google. Når en bruger søger på en bestemt kombination af mærke og model vil forhandlerens eget varelager være synligt og optimeret til Google søge resultaterne, i stedet for at ende på en af de mange bil portaler.


Forhandlerens hjemmeside bliver således aktivt knyttet sammen med forretningens produkter og øvrige tilbud. Det fleksibele og søgemaskine optimerede website giver forhandleren nem adgang til at vedligeholde sine informationer på hjemmesiden og brugerne direkte adgang til både varelager, nyheder, kontaktoplysninger, servicebestilling og meget mere.


Og det er faktisk kun begyndelsen. Et forbedret backend system til oprettelse af andre produkter, udover biler, er i støbeskeen, ligesom et visuelt værktøj, der kan vise værksteds-kunder helt præcsist, hvad der er blevet skiftet i forbindelse med reperation, er på vej.

Google er et varemærke eller registreret varemærke af Google Inc.


FAKTA:
AutoDanmark fra pc’en grønne ungdom.
Kim Espersen startede i enmands-firmaet AutoNord med at indexere brugte biler for 12 år siden ved hjælp af en fax og manuel indtastning på en computer med samme regnekraft som en moderne lommeregner.
AutoNord udviklede sig til AutoDanmark og de nu 10 ansatte servicerede i perioden 1998-2007 bilbranchen med it-løsninger, email- og hjemmesider, systemer til indtastning af biler og værkstedsoplysninger (CMS), internetmarkedsføring samt support. AutoDanmark var først med onlinebaserede administrationssystemer på internettet, leverede IT-løsninger til norske bilportaler, Ford/Wundermann, Volvo/Volrat, Mercedes-Benz/T-Systems, Autohuset Vestergaard, Terminalen, CAD, Automester med flere. I alt var over 3000 bilforhandlere og værksteder kunder hos Auto Danmark.
I 2007 fusionerede selskabet med det af Berlingske Tidende, TV2, Jyllandsposten og Politiken fællesejede selskab Bilzonen.dk under Zonerne A/S.
Grundet den mangel på konkurrence der efterfølgende opstod på levering af IT løsninger til den danske auto-branche valgte Kim Espersen i slutningen af 2009 at starte Seek4Cars ApS, for både at tilbyde auto-branchen nye produkter, men også for at åbne markedet for større konkurrence.