Når man ligger nr. 1 i verden som den stør­ste au­tomobilfa­bri­kant, så gælder det natur­ligvis om at bevare pladsen, for ellers er der kun én vej: Og det er ned ad rangstigen.

Derfor sat­ser Toyota på, at året 2010 bliver et år, hvor kon­cer­nens salg vil stige med ca. 6 %, og det er især mar­kederne USA, Kina og Japan, som kon­cer­nen forventer stigning på i 2010. Og det er hårdt til­trængt, for Toyota har haft en tilbagegang, der er den værste i kon­cer­nens historie. Samtidig er det gået rigtig godt for Volkswagen AG og der­for har tyskerne halet ind på sine japanske kolleger. Men indtil videre må de nøjes med en 3. plads efter GM, som ligger nr. 2.

Toyotas salgsbudget er på 8.27 millioner enheder for 2010 - et tal der endnu er langt fra rekorden i 2007, hvor Toyota solgte 9.37 mil­lioner enheder.

Men situationen med tilbagekaldelser, salgs- og produktionsstop af 8 modeller på det store amerikanske marked, præger naturligvis disse prognoser - se nederst i artiklen under seneste nyt.

Flere analytikere me­ner at der er realisme bag tallene fra Toyota og generelt forven­ter de en global salgs­stigning på mellem 3 og 4 %.

For nylig vedtog de japanske myndigheder at forlænge en skrot­ord­ning med yderli­gere 6 måneder, og derfor forventer Toyota en stig­ning på hjemmemarkedet på 9 % svarende til i alt 1.5 millioner i Ja­pan.

Også USA er med på listen over lande, hvor Toyota-salget stiger pænt, og da USA er Toyotas største marked har salget her stor be­tyd­ning for det samlede salg. Det samme gælder Kina, som overtog USAs plads som ver­dens største automobilmarked sidste år. 

Toyota har gennem finanskrisen måttet slås med et faldende salg, fal­dende priser og en overskudsproduktion, og de er først nu ved at komme gennem deres problemer. Når regnskabsåret slutter med ud­gangen af februar i år, forventer Toyota fortsat at måtte notere et betydeligt under­skud, som er estimeret til næsten 4 milliarder dollar.

Seneste nyt:

Midt i alle bestræbelserne om at opnå et øget salg, har Toyota taget en radikal beslutning. Man stopper indtil videre både salg og produk­tion af 8 modeller i USA på grund af den tilbagekaldel­sesaktion, som omfatter korrek­tion af speederpedalen. Den kunne i særlige tilfælde sætte sig fast og man mener, at fejlen indtil videre har kostet 19 ame­rikanere livet.

Camry er en af de Toyota-modeller  som berøres af salgs- og produktionsstoppet i USAModellerne er føl­gende: Camry 2007-2010 - RAV 4, 2009-2010 -Co­rol­la, 2009-2010 - Matrix 2009-2010 - Avalon 2005-2010 - Highlan­der 2010 - Tundra 2007-2010 - Sequia 2008-2010.

Denne særdeles drastiske beslutning skyldes først og fremmest, at Toyota ikke selv er klar over, hvad der er årsag til disse ukontrollable accelerationer forårsaget af den elektronisk styrede speeder - ej heller ved man hvordan fejlen udbedres.

Endnu har man ikke besluttet om der skal gennemføres aktioner på europæisk plan, men hvis det sker, er der kun tale om RAV4-model­len, som muligvis er udstyret med omtalte speedersystem respektiv -fejl.

Toyota har gennem mange år nydt stor glæde af det fornemme re­nom­mé, som mærket gennem en høj kvalitet har opnået, men lige nu belastes det voldsomt - især på det betydende store amerikanske marked.

annonce - klik på logo
Alm. Brand Bilkredit

Glæd en af dine venner med denne artikel, hvis du mener, den kan have interesse for ham eller hende - klik i starten af artiklen - Send artikel - Skriv den relevante e-mail adresse og send samtidig en lille hilsen.