­Octavia solgte flest enheder i 2009, men blev ....Skodas samlede salg for året 2009 er steget 1.4 % i forhold til året før - i alt blev det til et års­salg på lige knapt 700.000 nye biler (684.226) og dermed er den hidtidige salgs­rekord slået med man­ge meter.

Den tjek­kiske automo­bilprodu­cent, der som bekendt ejes af Volks­wagen­koncernen, mel­der ud, at det især er salget på det efterhån­den store kinesiske marked, som har truk­ket salget op, men også flere europæiske skrotpræmieordninger er med­virkende årsag.


 

Skodasalget i Kina 2009: +107 %  

 


Skoda solgte i 2009 122.556 nye biler i Kina og er noget af en re­kord, for det er 107 % over salget sidste år og sikkert salgschefen drømmesce­narie.

...skarpt forfulgt af FabiaTyskland blev dog Sko­das største marked med et årssalg for 2009 på 190.717 nye bi­ler, og også her var der tale om en sær­de­les mar­kant frem­gang i et marked, hvor for­hol­dene har været svære. Et plus på 57,3 % og en stigning i mar­keds­andelen fra 3,9 til 5,0 % blev re­sultatet i Tyskland.

Flere af de øvrige europæiske landes salg så således ud:

  • Polen +12,7 %
  • Østrig + 4,8 %
  • Frankrig + 4,3 %
  • Schweiz + 3,0 %

I Finland fik man en markedsandel på hele 6,8 % mens Skoda måtte kæmpe med et lidt vigende salg i flere østeuropæiske lande.

Skodas topmodel blev Octavia, som blev leveret i 273.590 tilfælde svarende til et plus på 2,4 %, men Fabia'en lå lige i hælene med 264.173 nye biler sva­rende til et plus på 7,1 %.

Skoda YetiDisse flotte tal fra Sko­da viser med al tyde­lighed at mange forbru­gere søger over på billigere mærker - hvor de tidligere kørte Pas­sat, så kører de nu Oc­tavia eller snarere Fabia, for mange for­bru­gere har ligeledes valgt at gå ned i model.

Skoda ser på 2010 som et år med mange ud­for­dringer og hvor man håber de kommende nye modeller yderligere vil cementere mærkets succes.

annonce - klik på logo
Klik her og gå til Skomøs hjemmeside

Glæd en af dine venner med denne artikel, hvis du mener, den kan have interesse for ham eller hende - klik i starten af artiklen - Send artikel - Skriv den relevante e-mail adresse og send samtidig en lille hilsen.