Lige for tiden er det muligt at beundre Audis genistreg: Deres seneste studiemodel af prototypen for e-tron. Denne gang optræder den i stedet for 4 nu kun med 2 elektromotorer, der flytter modellen fra 0-100 km/t på bare 5.9 sekunder. Den har fået mindre at flytte med - foruden de to motorer, der er udgået, er modellen blevet kortere og dermed lettere.
Audi e-tron 2.0 yder 204 hk svarende til 150 kilowatt og har et maksimalt drejningsmoment på 2.650 Nm. Topfarten er angivet til 200 km/t og den har opladet en aktionsradius på 250 km - nok til at dække de flestes daglige forbrug af kørsel.
Vel hjemme i garagen lader den de 399 kg tunge batterier af typen Lithium-Ionen op på 11 timer ved 230V, mens det går noget stærkere ved 400 V - bare to timer, så er du klar til nye 250 km.
Denne prototype måler 3.930 mm i længden, 1.780 i bredden mens den er 1.220 mm i højden. Akselafstanden er opgivet til 2.430 mm (reduceret 220 mm) og den vejer totalt 1.350 kg - heraf alene 399 kg til batterierne. Karrosseristrukturen er det kendte Space-Frame i alu.
Er du allerede blevet forelsket i dette vidunder af en fremtidsbil, så må du pænt vente til slutningen af 2012, hvor du skal skynde dig, for den produceres kun i et meget begrænset antal.
Læg mærke til navnet e-tron
Prisen, ja, de helt dybe lommer kommer i brug, specielt hvis du skal se den på danske plader. Faktisk tvivler vi på, at du får lov til at komme med i løbet af potentielle kunder, for Audi taler om at udvælge særlige kunder bl.a. kunder fra energisektoren.
Her på autoteket.dk skrev vi om modellen tilbage i efteråret 2009, hvor vi kunne beundre den daværende prototype på IAA-messen i Frankfurt. Læs mere her.
Og læg endelig mærke til navnet e-tron, for det bliver ikke sidste gang du stifter bekendtskab med det. I lighed med navnet quattro er det vort bud, at du kommer til at se e-tron-navnet, når en modelversion med el-motor dukker op, f.eks. når den kommende Audi A1 lanceres. Og Audi A1 e-tron lyder da rigtig godt og smager af fornuftig fremtid, ikke?
Og mens man er i gang med at teste denne prototype, har folkene fra Ingolstadt forsynet Audi e-tron med en ny teknik - et nyt thermomanagement-system, der overvåger og kontrollerer både køle- og varmesystemerne til brug ved henholdvis motor og indeklimaet. Også et nyt fuldautomatisk og meget avanceret LED-lyssystem afprøves i denne studiemodel.
Og indvendigt fortsætter denne skønne drøm: Masser af nye og spændende detaljer bl.a et helt nyt centraldisplay med MMI-funktioner i stedet for de traditionelle instrumenter. Displayet flankeres af to runde instrumenter og for at gøre betjeningen nemmere, er centraldisplayet touchbar i lighed med en iPhone. Og apropos en smartphone: I midterkonsollen er en smartphone integreret - ikke kun som telefon for føreren, men som betjeningspanel for adskillige funktioner i bilen.
Også uden for anvendes smartphonen f.eks. til at lukke døre og vinduer men også til ruteplanlægning. Eller har du lyst til at kontrollere, hvor meget strøm, du har på bilen, så aktiverer du blot din smartphone.
annonce - klik på logoGlæd en af dine venner med denne artikel, hvis du mener, den kan have interesse for ham eller hende - klik i starten af artiklen - Send artikel - Skriv den relevante e-mail adresse og send samtidig en lille hilsen.