Honda CR-Z sports hybrid har debut på Detroit Mo­torshow 2010.

Den produk­tionsklare version af Honda CR-Z har debut på det ame­rikan­ske Detroit Mo­torshow 2010. Honda CR-Z tilbyder, som den før­ste bil i verden, kun­­derne en kom­bi­na­tion af hybrid tekno­logi, en 6 trins manuel gearkasse samt de smukke coupe linier.

Denne nye dri­stige coupe skal være med til at ændre kunde­op­fattel­sen af hy­brid­biler, som vi kender dem i dag. De spæn­dende køre­egen­ska­ber og en ben­zinmotor der assisteres af el­motoren giver en ac­ce­lerations re­spons og et kraftoverskud som ikke normalt op­­leves i biler med mindre ben­zinmotorer. Den Euro­pæiske premiere på CR-Z vil finde sted på Ge­neve Motor­show til marts.


annonce - klik på logo
Klik her og gå til Autocoms hjemmeside

Glæd en af dine venner med denne artikel, hvis du mener, den kan have interesse for ham eller hende - klik i starten af artiklen - Send artikel - Skriv den relevante e-mail adresse og send samtidig en lille hilsen.


Facts:

  • Verdens første 6 trins manuelle hybrid bil.
  • 1,5 liters 4 cylinderet i-VTEC motor kombineret med Honda IMA (Intergrated Motor Assist) hybrid systemet, giver en brændstof­økonomi på 20 km/l* og et CO2 udslip på 117 g/km.
  • Føreren har 3 forskellige indstillingsmuligheder, der kan vælges imel­lem efter behov. Disse påvirker bl.a. styringen, speeder re­spon­sen og assistancen fra IMA systemet.
  • Et mere sporty og aerodynamisk design, en coupe form, som ikke før er set i hybridbil’s klassen.
  • CR-Z har en maksimal kombineret effekt på 124 Hk og 174 Nm. (174 Nm er det samme som i en Civic 1,8, men i CR-Z er CO2 udslippet 35 g/km lavere)
  • Det maksimale drejningsmoment opnås allerede ved 1500 om­drej­ning pr. min. hvilket giver stort kraftoverskud allerede ved lave omdrej­ninger.

Systemet med de 3 indstillingsmuligheder er blevet udviklet, for at kunne give øjeblik­ke­lig respons på fø­rerens ønsker og krav til køre­stil. Indstil­lings­mulig­hederne påvirker blandt andet, speeder re­spons, styring, assi­stan­cen fra IMA syste­met, motorstop samt klima­anlægget. Honda CR-Z vil være den før­ste Honda no­gensinde hvor kørelyset i forlygten udgø­res af 8 Led pærer i bunden af lygten.

CR-Z vejer 44 kg mindre end Insight, og er 295 mm kortere, aksel­afstan­den er ligeledes 115 mm kortere.

Vi forventer at de første CR-Z modeller vil komme til Danmark i Maj.

* Den Europæiske typegodkendelse er ikke foretaget endnu, for­brugs­tal­lene er derfor med forbehold for dette.