­Rolls-Royce Motor Cars - det legen­dariske og tidligere en­gelske mær­ke - nu ejet af BMW har offentliggjort deres salgstal for 2009: Det blev til i alt 1002 nye biler, hvoraf alene 150 enheder hidrører fra salget af den nye Ghost, hvor leveringer påbegyndtes her i decem­ber.

Efterspørgslen efter den nye Ghost har været over al for­vent­ning og modlelen er blevet modtaget med åbne arme af såvel kunder, me­diever­denen og naturligvis mærkets mange entusia­ster. Og bedst af alt for Rolls-Royce: 85 % af Ghost-kunderne er nye kunder inden for mærket.

Også efterspørgs­len efter Phan­tom-mo­dellen er fornuftigt. Det er især den 4-dørs ver­sion - såvel Phan­tom som Phan­tom Extended Wheelbase, der er de mest popu­lære modeller, og de tegner sig for mere end en trediedel af modellens salg.

Og så kan RR glæde sig over, at også de seneste medlemmer af dén famile - Phantom Drophead Coupé og Phantom Coupé har tiltrukket nye kunder til mærket RR.

Afdelingen for helt specielle modeller- det er dér hvor kunderne bestiller helt person­lige detaljer i deres nye Rolls-Royce-model, har haft nok at gøre i 2009, og RR forventer ikke at efterspørgslen efter specielle modeller vil falde i dette år - tværtimod bliver der nok at se til.

Så selv i krisetider kan Rolls-Royce trække kunder til, og der er alle­rede udsolgt af produktionen helt frem til april 2010.

Det nordamerikan­ske marked er fortsat Rolls-Royce's stær­keste mar­ked, og det tegner sig for 33 % af det samlede salg, mens salget i Europa tegner sig for det samme som i 2008. Det asiatiske og det mellemøstlige marked voksede - specielt her hen mod slutningen af året.

Og på fabrikken i Goodwood er man blevet færdig med den planlagte udvidelse, og en helt ny produktionslinie er færdiggjort bl.a. i forbin­delse med slutmontagen af Ghost-modellen, hvor man har indført to-holdsskift.