Kvindelige jour­na­lister har valgt - Volvo XC60 til Årets Familiebil.

Un­der titlen Women's World Car of the Year har en gruppe kvin­de­lige motor­journa­li­ster for første gang nogen­sinde givet deres bud på, hvilke biler der ser med kvindeøjne er bedst. I kategorien "Family Car of the Year" blev Volvo XC60 det foretrukne valg. Alt i alt konkurre­rede 21 biler i fire kategorier, da de otte kvindelige motorjournalister fra syv forskellige lande stemte på deres yndlingsbiler.

"Det er selvfølgelig enormt tilfredsstillende, at kvinder sætter pris på Volvo XC60, og at vores produkt lever op til deres krav. Med XC60 føler vi, det er lykkedes os at skabe en bil, som appellerer til mange forskellige kundegrupper," siger Johan Rasmusson, produktchef for Volvo XC60 og XC90 hos Volvo Cars.


Family Car of the Year - Volvo XC60


Over en periode har otte kvindelige motorjournalister fra Storbritan­nien, USA, Canada, Sydafrika, Indien, Australien og New Zealand te­stet 21 udvalgte biler. Konkurrencen er startet i et forsøg på at lære verdens bilproducenter om de særlige krav, der stilles af kvinde­lige kunder.

"Vi ledte længe, inden vi fandt et hold af kvindelige motorjournalister, der var kvalificerede til at deltage. Det var ingen let opgave, for der er ikke mange kvindelige motorjournalister," forklarer Sandy Myhre, der kommer fra New Zealand og er formand for juryen.

Vinderne i de fire kategorier blev for nylig præsenteret i London. Volvo XC60 blev bedst i kategorien "Family Car of the Year". Konkur­rencens samlede vinder blev Jaguar XF.

Børneegnet var vigtigt
Bilerne blev vurderet på en lang række kri­te­rier, der var opridset på en "kvinder­nes ind­købsliste". Heri­blandt bilernes opbeva­rings­plads, om de var vel­egnede til børn, deres æstetiske ap­peal - dvs. designet - og køreglæden.

Først derefter blev acceleration og drejningsmoment vurderet og var altså ikke blandt de højest prioriterede egenskaber. Klimaegen­ska­berne var en anden faktor. Et af de mere ualmindelige kriterier var bilernes sex appeal, som dog ikke fik nogen stor indflydelse på slut­resultatet.

Afstemningen og konkurrencen blev overvåget af Paul McCormick fra det verdensomspændende revisionsfirma Grant Thornton.

Sex appeal scorede lavt
"Jeg havde regnet med, at kvinder ville lægge mere vægt på egen­ska­ber som værdi for pengene og, hvor børneegnede bilerne var. I takt med at stemmerne begyndte at løbe ind, stod det klart, at fak­torer som sex appeal og klimaegenskaber blev vurderet mere kritisk og scorede relativt lavt sammenlignet med visse andre kategorier," siger Paul McCormick.

For at kvalificere sig til årets konkurrence skulle bilerne have været på markedet i mindst ti lande verden over og til salg i perioden sep­tember 2009 til september 2009. 

"Det mest spændende for kvinderne i juryen er, at vi for første gang nogensinde har haft mulighed for at give udtryk for hvilke biler, der imponerer os," slutter Sandy Myhre.

annonce - klik på logo
Klik her og gå til Nordic AutoParts hjemmeside

Glæd en af dine venner med denne artikel, hvis du mener, den kan have interesse for ham eller hende - klik i starten af artiklen - Send artikel - Skriv den relevante e-mail adresse og send samtidig en lille hilsen.