Mens 3.400 SAAB-medarbejdere går og bider negle i den svenske by Trollhättan efter at hollandske Spyder har fremsat endnu et købstilbud på den legendariske svenske koncern, kommer endnu en nyhed, der handler om den svenske bilproduktion: Efter oplysninger fra den svenske radioavis er det lykkedes for Ford at få solgt det andet svenske mærke Volvo, som har været ejet af Ford i en årrække. Nyheden er bekræftet af Ford.
Køber er den kinesiske koncern Zhejiang Geely Holding Group, som siden oktober har været på banen i forhandlingerne om overtagelse af Volvo. Nu skulle i følge en svensk metalarbejderfagforeningsformand salget være på plads, og prisen forventes at ligge på omkring 11. milliarder dkr., men dette tal er endnu ikke bekræftet.
Godkendelsen af salget er endnu ikke endeligt gennemført, for der mangler fortsat en del papirarbejde, men parterne regner med at den endelige købsaftale kan underskrives i andet kvartal af 2010.
Hvis salgsprisen er har Fords køb af Volvo været en rigtig dårlig forretning - ganske i lighed med GMs køb af SAAB. Begge amerikanske bilgiganter har postet penge i de to svenske bilmærker, og spørgsmålet er, om de indirekte har fået valuta for de tabte penge i form af knowhow, og det virker meget tvivlsomt.
En af knasterne i den lange forhandlingsperiode, har været, at Ford ikke har ønsket at kaste vestlig teknologi lige i armene på kineserne, og dette problem skulle være løst ved, at Ford i fremtiden leverer visse dele til kineserne.