Winterkorn og Piëch fotograferet i maj 2009Volkswa­gen AG øn­sker at købe sig ind i Su­zu­ki ved over­ta­gelse af 19.9 % af aktierne i det japan­ske selskab. Pris $2.5 milliarder. På den må­de for­venter Volks­wagen at læg­ge yder­ligere pres på ver­dens nr. 1 Toyota og desuden komme til at domi­nere auto­mobil­mar­kedet for mindre biler.

Dette skaktræk er det andet i ugens løb som vi har set fra Volkswa­gens bestyrelsesformand Ferdinand Piechs hånd. Tidligere på ugen overtog Volkswagen som ventet 49.9 % i Porsche AG og nu afsløres den kom­mende aftale med Suzuki.

Og for Piechs CEO Martin Winterkorn er dette skridt et yderligere til­tag i konkurrencen om at opnår verdensdominans - foran Toyota.

Osama Suzuki og Martin Winterkorn på pressekonferencen forleden i TokyoOg hvis det lykkes hurtigere end 2018 er vi glade, udtalte Winter­korn med et stort smil til de frem­mødte journalister. På pressekon­ferencen i Tokyo sad Winterkorn ved side af den snart 80 årige CEO fra Suzuki Osama Suzuki. Osama Suzuki understregde at han be­stemt ikke ønskede at Suzuki, som han havde stået i spidsen af i 30 år, skulle komme under VWs kon­trol. Med andre ord: Suzuki skal ikke være det 12. mærke hos Volks­wagen. Suzuki køber tillige det der sva­­rer til 2.5 % af de stemme­berettigede aktiver i Volkswagen. Beg­ge selskabers aktier steg på basis af nyheden - Suzuki 3.5 % og VW 2.9 %.

Den krævende fremtid for autobranchen stiller naturligvis større krav - ikke mindst i produktionen og de miljømæssige reguleringer og der­for søger fabrikanterne sammen for at spare millioner af kroner på samar­bejdet, hvor mange udviklingsomkostninger kan reduceres.

Volkswagen og Suzuki sælger allerede i dag mere end Toyota, men sådan kan man naturligvis ikke regne.

annonce - klik på logo
Alm. Brand Bilkredit

Glæd en af dine venner med denne artikel, hvis du mener, den kan have interesse for ham eller hende - klik i starten af artiklen - Send artikel - Skriv den relevante e-mail adresse og send samtidig en lille hilsen.