Ny forordning for at forbedre fodgængernes sikkerhed.
EU gør bremseassistent obligatorisk.
Fra den 24. november 2009 er bremseassistentsystemer blevet obligatoriske for alle nye biler og lette erhvervskøretøjer i EU. Fra den 24. februar 2011 gælder reglerne for alle nye biler. Disse forskrifter er en del af en ny EU-forordning, der skal forbedre forgængernes sikkerhed i trafikken.
- Ny EU-forordning for mere ”beskyttelse af fodgængere og andre bløde trafikanter
- Bremseassistentsystemer reducerer bremseafstanden
- En anden EU-forordning gør ESP® obligatorisk fra 2014
- Forudseende nødbremsesystem fra Bosch går i serieproduktion 2010
Bremseassistenten støtter bilens fører ved nødopbremsning: Hvis bilens fører pludselig træder på bremsen, går systemet ud fra, at der er tale om en nødsituation. Det øger lynhurtigt bremsetrykket og dermed forsinkelsen. Det reducerer bremseafstanden og hjælper med til at forhindre et sammenstød. Ifølge EU-undersøgelser kunne op til 1.100 ulykker med dødelig udgang med fodgængere hvert år forhindres i Europa, hvis alle biler havde bremseassistentsystemer.
Industrien arbejder allerede på at udvikle forudseende systemer, der kan registrere trafikken foran bilen med ekstra radar- og delvis også videosensorer. ”Fremtidens nødopbremsningssystemer tolker trafiksituationen og tilbyder bilisterne intelligent bremsesupport,” siger Dr. Werner Struth fra ledelsen af Bosch-Chassis Systems Control. ”I de kommende år vil disse systemer blive tilbudt i et stigende antal bilmodeller. I 2010 går sådan et system fra Bosch for første gang i serieproduktion hos Audi.”
annonce - klik på logo
ÅRETS JULEGAVE TIL
BILMANDEN:
En ægte håndfremstillet Oldtimer fra arcurio - helt i særklasse - fremstillet af 3-4 forskellige træsorter i størrelsesforholdet 1:12.
Meget anvendelig til runde fødselsdage, svendegave, jubilæer, julegave, vandrepokal, præmie til åbent hus og mange andre begivenheder, der skal fejres på en særlig og meget personlig måde.
Glæd en af dine venner med denne artikel, hvis du mener, den kan have interesse for ham eller hende - klik i starten af artiklen - Send artikel - Skriv den relevante emailadresse og send samtidig en lille hilsen.
Bremseassistentsystemer reducerer ikke kun risikoen for skader for fodgængere, de hjælper også med til at hindre påkørsler bagfra. Bosch-analyser af GIDAS-ulykkesdatabase (German In-Depth Accident Study) viser, at godt en tredjedel af bilisterne slet ikke bremser inden et sammenstød ved påkørselsulykker med personskader i Tyskland, og halvdelen af bilisterne udnytter ikke hele bremseydelsen. Det forudseende nødbremsesystem fra Bosch støtter bilens fører i tre niveauer. Systemets kollisionsadvarselsfunktion registrerer potentielle forhindringer og advarer bilens fører – først med en akustisk eller visuel advarsel, så med et kort bremseryk. Hvis bilens fører nu reagerer og selv bremser, øger systemet med den forudseende nødbremseassistent bremsetrykket tilsvarende, således at bilen ikke støder mod forhindringen. Hvis bilens fører slet ikke reagerer, og et sammenstød ikke længere kan forhindres, bremser systemet kort før påkørslen med maks. forsinkelse. En Bosch-analyse af GIDAS-dataene viser, at næsten tre ud af fire påkørselsulykker med personskade kunne undgås med et forudseende nødbremsesystem.
EU-forordningen for mere ”beskyttelse af fodgængere og andre bløde trafikanter” vil ikke kun gøre bremseassistentsystemer obligatoriske, det forudser også strengere regler for godkendelse af ekstra kofangere og frontbeskyttelsessystemer. Dette skal reducere risikoen for skader på fodgængere eller cyklister ved ulykker. En anden forordning, der er trådt i kraft i august 2009, vil også øge trafiksikkerheden. Den foreskriver bl.a. obligatorisk anvendelse af det elektroniske stabilitetsprogram (ESP®) gradvist frem til november 2014. Derudover skal erhvervskøretøjer senest november 2015 også være udstyret med forudseende nødbremsesystemer samt systemer, der advarer, hvis man forlader sin vognbane.