Den nye luksus­limou­sine lander hos for­hand­lerne i 2. kvar­tal 2010. Dens ele­gante og kraftfuldt desig­nede karrosseri er fremstillet af alu­mi­nium ved hjælp af Audi Space Frame-kon­struk­tionen (ASF), og ve­jer ca. 40 procent mindre end et tilsva­rende karrosseri af stål. Inte­riøret fasci­nerer med en ny, lys linje­føring og komforten om bord er førsteklasses.

Audi A8 forener et højt niveau af tekno­logi med en forbilledlig nem betje­ning. Fx er bi­lens Multi Media In­terface - MMI - i sam­spil med naviga­tions­systemet, som er ek­straudstyr, udstyret med en touch­pad. Ved hjælp af MMI touch kan føreren betjene en lang række funk­tioner intuitivt – han kan bl.a. angive navigationsdestinationen ved at tegne bogstaverne på touchpad'en.

MMI Navigation plus er forbundet med de videreudviklede fører­as­sistent- og sikker­heds­systemer på en ny måde. Systemet læser rutens forløb på for­hånd og sender da­taene til styre­en­he­derne til den auto­matiske gear­­kas­se, til forlyg­terne og til ACC Stop & Go (Adap­tive cruise con­trol). Dis­se systemer kan dermed registrere kom­plekse scenarier og hjælpe føreren på en forudseende måde. De nye teknologier omfat­ter bl.a. en natsyns­assistent med markering af registrerede fodgæn­gere og sikker­hedssy­stemet Audi pre sense.

Et andet ekstraud­styr til den nye A8 er de nye komplette LED-forlyg­ter, hvori der an­vendes lysdioder til samtlige lysfunktioner. Udover at give bilen et umiskendeligt ud­se­ende, er lyset fra LED lygterne utro­ligt effek­tivt og behageligt for det menneskelige øje, som ikke træt­tes i samme grad som ved konventionelle for­lygter.

Den nye A8 fås med to forskellige motorer fra start, 4.2 FSI med 372 hk (273 kW) og 4.2 TDI, som yder 350 hk (258 kW). Kort efter følger en 3.0 TDI med 250 hk (184 kW). Alle motorerne har fået mere ydel­se og drej­ningsmoment – men brændstofforbruget er faldet med 13 til 22 procent takket være intelligente effektivitetsteknologier som fx rekupe­rationssy­stemet og den innovative termostyring.

Den nye tiptronic gearkasse med 8 gear har også en stor andel i den øgede effektivitet – i den  kom­fortabelt arbejdende gearkasse ligger de 8 gear tæt, samtidig med at der opnås en stor samlet spred­ning. Styringen foregår rent elek­tronisk via en elegant gear­vælger eller via skiftekon­takter på rattet.

Det permanente dynamiske fire­hjulstræk – quattro - giver med et stan­dard layout på 60% af momentet på bagakslen bilen en sports­lig køre-karakteristik. Tilvælges sportsdifferentiale vil kræfterne der­udover blive fordelt dynamisk mellem baghjulene (stan­dard på 4.2 TDI).

Luftaffjedringen - adap­tive air suspension - med adap­tiv stød­dæmp­ning er standard­udstyr, og er en del af køredyna­miksystemet Audi drive select, der ligeledes er standard. Dynamisk styring kan tilvæl­ges som ekstra­ud­styr.

Det sofistikerede lyd­system fra Bang og Olufsen, som fås som ek­stra­ud­styr til Audi A8, er også blevet opgraderet, og har nu en sam­let effekt på over 1.400 watt og 19 højttalere.

Priserne på den nye Audi A8 er endnu ikke kendt.

annonce - klik på billedet
Klik her og gå til Autohuset Hørsholms hjemmeside

Glæd en af dine venner med denne artikel, hvis du mener, den kan have interesse for ham eller hende - klik i starten af artiklen - Send artikel - Skriv den relevante e-mail adresse og send samtidig en lille hilsen.