Ansatte på Daimler-fa­brikken i Sindel­fin­gen har taget kam­pen op mod ledel­sens idé om at flytte produktionen af den nye generation af C-klas­sen til udlan­det. Efter planen skal produk­tionen påbe­gyn­des en gang i løbet af 2014, men allerede i dag sidder Daimlers besty­relse i arbejds­tøjet og et af punk­terne på dagens agenda er beslut­ningen om, hvor den om­talte produk­tion skal finde sted.

Og de mange ansatte - mere end 10.000 medarbejdere  - har samlet sig neden for bestyrelsens vinduer - blot for at markere, at de be­stemt har den opfattelse, at tyske biler produceres i Tyskland.


annonce - klik på logo
Klik her og gå til Blækbutikkens hjemmeside

Glæd en af dine venner med denne artikel, hvis du mener, den kan have interesse for ham eller hende - klik i starten af artiklen - Send artikel - Skriv den relevante e-mail adresse og send samtidig en lille hilsen.


Og formanden for det lokale bedriftsråd Erich Klemm har allerede for flere uger siden påpeget, at en forlægning af produktionen til ud­lan­d­et sand­synligvis betyder 3.000 mistede job i Sindelfingen. Klem har endvidere udtalt, at han finder produktionen af C-klassen for sær­de­les vigtig for beskæftigelsen i Sindelfingen og at modellen der­for har en central betyd­ning for fabrikken.

I Sindelfingen be­skæf­tiges i dag 4.500 medarbejdere alene med pro­duk­tion af C-klasse-modellerne. Og medregner man under­leve­ran­dører­nes an­satte med, er der tale om et langt større antal tyske ar­bejds­plad­ser, der kan komme i fare ved en flytning.

Bestyrelsen overvejer dog at flytte en del af selve færdiggørelsen til fabrikken i Tuscaloosa i USA. For tiden er det fabrikkerne i Sindelfin­gen, i Bremen, i Sydafrika og i Kina, der trækker produktionen af de mest solgte Mercedes-biler. I Sindelfingen færdiggøres dagligt 1.800 nye biler - heraf ca. 600 af C- klassen.

I dag produceres der udelukkende SUV-modeller og R-klassen på fabrik­ken i Tus­caloosa i Alabama. Hvis man skulle påbegynde samlin­gen af C-modeller, vil det naturligvis være fordi dollarkursen er så lav og fordi de fleste C-modeller slges i USA.

Set med de briller på, så producerer Daimler i dag ca. 80 % af alle nye biler i Vesteuropa, mens der samme sted kun afsættes 60 % af deres modeller.