Passat, Saab og Audi kan det dog bedst betale sig at købe end lease over seks år og 120.000 km.
Hvordan opnår man den bedste totaløkonomi, hvis man ønsker at besidde en bil i firmabilsklassen over seks år og 120.000 km? Er det ved at købe, eller er det ved at privatlease? Den opgave stillede Dagbladet Børsen Bilpriser.dk overfor, og resultatet er nok overraskende for mange: Det afhænger helt af, hvor værdifast modellen er. Men førstegangsbetalingen og leasingydelsen spiller naturligvis også ind.
Passat, Saab og Audi bedst som købebiler
Køber man for eksempel en VW Passat 2.0 TDI til knap 453.000 kr., så kan man glæde sig over, at man seks år senere har sparet 60.700 kr. i forhold til at lease. Den holder nemlig værdien godt og er forholdsvis dyr at lease.
Køber man en Saab 9-3 2.0 TS Linear Hirsch til knap 431.000 kr., sparer man også penge på at købe, nemlig godt 46.000 kr. Det samme gælder for en Audi A4 2.0 TDI stationcar til knap 498.000 kr. Den sparer man ca. 1.350 kr. på at købe. Forudsætningen er dog, at købebilerne ikke koster mere end 2.500 kr. om året til ekstrareparationer udenfor garantiperioden.
Mercedes-Benz, Citroën, Honda, Opel og BMW bedst at lease
Fem af bilerne i analysen kan det bedst betale sig at lease. Dels fordi værditabet vil være ret højt, hvis man køber dem, og dels fordi leasingydelserne er meget fornuftige i forhold til bilens listepris. Mest sparer man på en Mercedes-Benz C 200 Kompressor Classic til 662.000 kr. Den sparer man næsten 154.000 kroner på at lease. Hvis man i stedet ønsker at købe, skal man have en rabat på ikke mindre end 135.000 kr.! Resten sparer man på renter ved ikke at skulle låne så meget. En Honda Accord 2.4 Executive til 471.000 kr. sparer man næsten 90.000 kr. på at lease. Her skal rabatten være 74.000 kr. Og så får man endda ny bil hvert andet år! Leaser man en Opel Insignia 1.6 Turbo til knap 379.000 kr., sparer man næsten 23.000 kr. Her skal rabatten være 18.500 kr. for at få balance i regnskabet mellem købebil og leasingbil. Akkurat det samme er tilfældet med en BMW 325 til 612.000 kr. Endelig kan man ved at lease en Citroën C5 2.0 HDi sedan til 350.000 kr. spare 10.000 kr. Her er rabatkravet mest realistisk, nemlig 8.500 kr.
Leasingselskaber får store rabatter
”Som man kan se, er det især biler med store værditab, det kan betale sig at privatlease. Det skyldes, at importørerne og leasingselskaberne har lettest ved at opnå rabatter på den slags biler, og det kommer deres kunder til gode”, siger chefanalytiker Niels Grøftehauge fra bilvurderingstjenesten Bilpriser.dk.
”Den slags rabatter tror jeg ikke, at private kan opnå. Og køber man bilen, så står man vel at mærke selv med risikoen, hvis motoren uventet skulle bryde sammen. Desuden ved man ikke, om brugtpriserne holder. Om tre år begynder leasingselskaberne at sende en masse brugtbiler uden afgift på markedet, fordi en ny lov gør det muligt kun at betale afgiften for leasingperioden”, forklarer han.
”Det betyder, at forhandlerne hellere vil købe dem end brugte biler med fuld afgift fra private. Dels koster de afgiftsfri biler ikke så meget at have stående på lager, og dels kan man eksportere dem uden at miste strafafgiften på 15 procent ved eksport”, tilføjer han.
Niels Grøftehauge gør også opmærksom på, at de danske bilejere i gennemsnit skifter bil hvert fjerde år, ikke hvert sjette år. Havde analysen været over fire år, ville fordelene ved privatleasing have været større. De færreste leasingselskaber udbyder dog kontrakter over fire år, hvilket umuliggør retvisende analyser over fire år.
annonce - klik på logoGlæd en af dine venner med denne artikel, hvis du mener, den kan have interesse for ham eller hende - klik i starten af artiklen - Send artikel - Skriv den relevante e-mail adresse og send samtidig en lille hilsen.