For et par måneder si­den kun­ne en flok hånd­pluk­kede Bu­gat­ti-kun­der i Molzheim ka­ste det første blik på den nye 16-cylindrede studie-model Galibier, men nu får vi alle lejlig­hed til at beundre ver­dens stær­keste limou­sine, for den præ­sen­teres på den kom­mende bilud­stilling i Los An­geles.

Hvorvidt denne udgave af Bugatti 16 C Galibier bliver sat i produk­tion vi­des endnu ikke - og i givet fald er denne udgave af concept­mo­del­len blot én af flere understreges det af Alasdair Stewart, der er salgs- og mar­­ke­tingchef i huset Bugatti. De respektive studiemodel­ler er for tiden til be­døm­melse blandt Bugattis ejere - Volkswagens bestyrelse, der tillige skal træffe vigtige beslutninger om mærkets fremtid.

Man skal under in­gen omstændigheder for­vente en serie­produk­tion af modellen lige med det samme - hvis man da i øvrigt overho­vedet kan an­vende ud­tryk­ket "serie" om den­ne hånd­lavede model. For selv om Bugatti snart kan fejre sit 100 års jubilæum, er tiderne just ikke sær­lig gun­stige for disse supermodeller lige for tiden.

Men en præsentation på biludstillingen i LA kan måske afgøre Galibi­ers fremtid, for når alt kommer til alt er det naturligvis i sidste ende kunderne, der afgør sagen.

Classic Car - Tyskland har sammenlignet Veyron med denne 4-dørs 16 C Galibiers, og de kan berrette at den på ingen måde står tilbage for Vey­ron hvad angår pomp og pragt.

Under udviklingsmottoet "Kunst - Form og Teknik," som altid har væ­ret Bugattis kerne­værdier, er det lykke­des fol­kene bag Bugatti i Molz­heim at skabe et sandt og fasci­nerende stykke kunstværk på fire hjul.

Formen, der slægter efter Bugatti type 35, er opbygget i hånden af kulfi­ber-dele - kombineret med poleret aluminium og en meget dyb mør­keblå lakering. Køler­grillen er en ægte Bugatti-kølergrill - her dog gar­neret af nye runde og moderne LED-lygter.

Under den helt specielle motorhjelm finder man den kendte 1.001 hk store motor, der dog er yderligere bearbejdet. Den 16 cylindrede sto­re motor på 8 liter er forsynet med dobbelte kompressorer, der gi­ver en ydelse på mellem 800 til 1.001 hk.


 

8 forkromede afgansrør

 


Og i lighed med søstermodellen fra Bentley er det muligt at køre på benzin tilsat ethanol. Modellen har permanent 4-hjulstræk og de man­­­ge kræfter tøjles ved nedbremsning af store keramiske bremser ligesom et helt nyt affjedringssystem sørger for en både sportslig og komfortabel glidende kørsel af kongelige dimensioner. Og i alt 8 af­gangsrør sørger for udstødningen - et syn for guder, hvis du skulle komme til at køre bag den.

Det fornemme ur - til instrumentbordet eller armenIndvendig er Galibier et smukt stykke håndværk - med det fineste og meget luksiøse ar­bejde i læder og træ. Mange smukke knapper sikrer kontrollen over hele det store, centrale LCD-dis­play og dertil høren­de en­ter­tainmentsy­stem. Og en lyse­re stribe træ ned gen­nem mid­ter­kon­sollen adskil­ler sæderne og er samtidig bolig for betje­ningen af bi­lens klima- og var­meanlæg - også bagtil.

Og så har det kendte urmagerfirma Parmigiani udviklet et helt spe­cielt Tourbillion-ur. Føreren kan - helt efter eget ønske - enten se på det i instrumentpanelet eller tage det på armen i en dertil indrettet urramme. Se billederne - så forstår du bedre systemet.

annonce - klik på logo
Klik her og gå til arcurios hjemmeside - med gaveidéer til autofolket

Glæd en af dine venner med denne artikel, hvis du mener, den kan have interesse for ham eller hende - klik i starten af artiklen - Send artikel - Skriv den relevante e-mail adresse og send samtidig en lille hilsen.