For et par måneder siden kunne en flok håndplukkede Bugatti-kunder i Molzheim kaste det første blik på den nye 16-cylindrede studie-model Galibier, men nu får vi alle lejlighed til at beundre verdens stærkeste limousine, for den præsenteres på den kommende biludstilling i Los Angeles.
Hvorvidt denne udgave af Bugatti 16 C Galibier bliver sat i produktion vides endnu ikke - og i givet fald er denne udgave af conceptmodellen blot én af flere understreges det af Alasdair Stewart, der er salgs- og marketingchef i huset Bugatti. De respektive studiemodeller er for tiden til bedømmelse blandt Bugattis ejere - Volkswagens bestyrelse, der tillige skal træffe vigtige beslutninger om mærkets fremtid.
Man skal under ingen omstændigheder forvente en serieproduktion af modellen lige med det samme - hvis man da i øvrigt overhovedet kan anvende udtrykket "serie" om denne håndlavede model. For selv om Bugatti snart kan fejre sit 100 års jubilæum, er tiderne just ikke særlig gunstige for disse supermodeller lige for tiden.
Men en præsentation på biludstillingen i LA kan måske afgøre Galibiers fremtid, for når alt kommer til alt er det naturligvis i sidste ende kunderne, der afgør sagen.
Classic Car - Tyskland har sammenlignet Veyron med denne 4-dørs 16 C Galibiers, og de kan berrette at den på ingen måde står tilbage for Veyron hvad angår pomp og pragt.
Under udviklingsmottoet "Kunst - Form og Teknik," som altid har været Bugattis kerneværdier, er det lykkedes folkene bag Bugatti i Molzheim at skabe et sandt og fascinerende stykke kunstværk på fire hjul.
Formen, der slægter efter Bugatti type 35, er opbygget i hånden af kulfiber-dele - kombineret med poleret aluminium og en meget dyb mørkeblå lakering. Kølergrillen er en ægte Bugatti-kølergrill - her dog garneret af nye runde og moderne LED-lygter.
Under den helt specielle motorhjelm finder man den kendte 1.001 hk store motor, der dog er yderligere bearbejdet. Den 16 cylindrede store motor på 8 liter er forsynet med dobbelte kompressorer, der giver en ydelse på mellem 800 til 1.001 hk.
8 forkromede afgansrør
Og i lighed med søstermodellen fra Bentley er det muligt at køre på benzin tilsat ethanol. Modellen har permanent 4-hjulstræk og de mange kræfter tøjles ved nedbremsning af store keramiske bremser ligesom et helt nyt affjedringssystem sørger for en både sportslig og komfortabel glidende kørsel af kongelige dimensioner. Og i alt 8 afgangsrør sørger for udstødningen - et syn for guder, hvis du skulle komme til at køre bag den.
Indvendig er Galibier et smukt stykke håndværk - med det fineste og meget luksiøse arbejde i læder og træ. Mange smukke knapper sikrer kontrollen over hele det store, centrale LCD-display og dertil hørende entertainmentsystem. Og en lysere stribe træ ned gennem midterkonsollen adskiller sæderne og er samtidig bolig for betjeningen af bilens klima- og varmeanlæg - også bagtil.
Og så har det kendte urmagerfirma Parmigiani udviklet et helt specielt Tourbillion-ur. Føreren kan - helt efter eget ønske - enten se på det i instrumentpanelet eller tage det på armen i en dertil indrettet urramme. Se billederne - så forstår du bedre systemet.
annonce - klik på logoGlæd en af dine venner med denne artikel, hvis du mener, den kan have interesse for ham eller hende - klik i starten af artiklen - Send artikel - Skriv den relevante e-mail adresse og send samtidig en lille hilsen.