Kan industrien selv opfinde sig ud af klimaproblematikken? Dette spørgsmål stiller Danmarks Industrimuseum i Horsens på en særudstilling om klima, hvor forskellige innovative virksomheder er inviteret til at vise deres konkrete løsningsorienterede projekter. Peugeot har gennem en årrække haft nedbringelsen af CO2-udledning øverst på dagsordenen og er inviteret med på udstillingen for netop at vise nogle af sine løsningsforslag.
Der hersker ingen tvivl om, at industriens energiforbrug af kul, olie og gas og det moderne samfunds omfattende industrialisering bærer en stor del af ansvaret for klimakrisen, men det står samtidig klart, at industrien i lige så høj grad skal ses som en del af løsningen.
Danmarks Industrimuseum har på sin særudstilling om klima valgt at sætte fokus på de potentialer, der ligger i udviklingen af nye teknologier, nye brændstoffer, nye materialer, nye energier og energibesparelser under produktion, og derfor har de inviteret forskellige virksomheder til at vise nogle af deres klimaløsninger.
Udstillingskoordinator David Holst Olsen fortæller: ”Vi så Peugeot som en oplagt deltager, da vi kunne se, at de arbejder med mange forskellige løsninger på nedbringelse af CO2 – og det er netop én af udstillingens pointer: At der ikke kun er én løsning, men mange.”
Peugeot har indgået partnerskab med ”Waste2Value” konsortiet om test af 2. generations biodiesel, der er baseret på slagteriaffald og udviklet af DAKA. Denne innovative vej fra slagteriaffald til motoren i en bil er netop én af de løsninger, som vises på udstillingen.
Peugeot på Industrimuseum
”Da vi også havde DAKA og Danish Crown som deltagere, var der jo pludselig mulighed for at vise udviklingen fra slagteriaffald til biodiesel på DAKA og så til, at produktet kommer i Peugeots motorer”, forklarer David Holst Olsen.
Peugeot er verdensleder, når det gælder udviklingen af højeffektive HDi dieselmotorer, og som førende på markedet kan Peugeots HDi dieselmotorer køre på en biodieselblanding på helt op til 30 %.
DAKAs 30 % biodiesel giver ifølge det nye EU direktiv en CO2-fortrængning på 85 %. Det betyder, at den nye Peugeot 207, som er udstillet på Danmarks Industrimuseum, med en tilsætning af 30 % DAKA biodiesel kan komme helt ned på en udledning på 74 g CO2 pr. km, hvilket er på niveau med en tilsvarende el-bil opladet med det energimix, vi typisk har i el-nettet i dag.
Som udstillingen også viser, har Peugeot allerede indført en miljøstandard for sine serieproducerede modeller. Den hedder Blue Lion og betyder, at Blue Lion-modellerne maksimalt må udlede 130 g CO2 pr. km, de skal være producerede på ISO 14001 certificerede fabrikker og har en genvindingsgrad på 95 % efter skrotning.
annonce - klik på logoGlæd en af dine venner med denne artikel, hvis du mener, den kan have interesse for ham eller hende - klik i starten af artiklen - Send artikel - Skriv den relevante e-mail adresse og send samtidig en lille hilsen.