Når man er skuffet over en tredjeplads i ver­dens hårdeste stan­dard­vogns­serie, er man sta­dig tændt. Tom Kri­sten­sen er tæt mod afslut­ningen på sin DTM-kar­riere, men viser fort­sat imponerende kørsel. I dagens kvalifi­kation i Dijon blev han med en tredje­plads således bed­­ste Audi-kører, mens holdets titelaspirant, den for­svarende me­ster Timo Scheider, choke­rende røg ud allerede i første kvalifikati­ons­runde og skal starte søn­dagens løb fra en position som nummer 16. 

”Det var en meget svær tidtagning med små regnbyger og konstant skiftende baneforhold,” fortæller Tom Kristensen fra den franske ba­ne. ”Jeg kom selv fornuftigt igennem de første kvalifikationsrun­der, og i tredje runde gik jeg straks ud på tørvejrsdæk, mens en byge tog til. Det var en svær balancegang, men jeg fik bedste omgangstid af alle og var dermed klar blandt de sidste fire til den afsluttende shoot out over én omgang. Her lå der desværre så meget vand på banen, at vi alle fire måtte skifte til regnsvejrsdæk, og under disse forhold havde konkurrenterne fra Mercedes en bedre opsætning. Jeg er lidt skuffet over, at vejret ikke holdt fem minutter mere, for så er jeg ret sikker på, at pole position havde været min.

Jeg er dog meget tilfreds med min egen indsats, for mere end en tre­er var der ikke på regnvejrsdækkene. For mesterskabet og tea­met er det imidlertid katastrofalt, at Scheider ligger helt nede som 16’er. Han satsede åbenbart på en ren regnvejrsopsætning i kvalifikatio­nen, men på tørvejrsdæk spillede det slet ikke. Han kan måske køre sig til et par point i løbet, men mere er næppe muligt, medmindre der kommer en Safety Car-periode,” vurderer Kristensen. 

Danskeren, hvis rolle i mesterskabet er udspillet efter en uheldspræ­get sæson, får efter alt at dømme nu til opgave at føre Audis andet titelhåb, Mattias Ekström frem. Svenskeren starter firer lige ved si­den af Kristensen og kan med et godt løb hente ind på de tolv point, han er efter Scheider. Den tredje kandidat til mesterskabet, Merce­des-køreren Gary Paffett, missede med en ottendeplads i kvalifikatio­nen en gylden mulighed for at hente stort ind på de 14 point, han er efter Scheider. Samtidig med, at Tom Kristensen skal få Ekström frem, skal han samtidig holde Paffett efter sig. 

Efter løbet i Dijon mangler der kun ét løb i 2009-sæsonen, nemlig finalen på Hockenheim om to uger. 

Kvalifikationen på Dijon endte således:
1. Bruno Spengler, Mercedes, 1:19.914 min.
2. Paul Di Resta, Mercedes, 1:20.446 -
3. Tom Kristensen, Audi, 1:20.908 -
4. Mattias Ekström, Audi, 1:21.149 -
5. Maro Engel, Mercedes
6. Ralf Schumacher, Mercedes
7. Jamie Green, Mercedes
8. Gary Paffett, Mercedes
9. Martin Tomczyk, Audi
10. Oliver Jarvis, Audi