I bestræbelserne på at virkeliggøre den ultimative vision - en fremtid uden trafikuheld - har Volvo sat et delmål, som er, at i år 2020 bliver ingen dræbt eller kommer til skade i en ny Volvo-bil.
"For os er der kun et alternativ, og det er, at der ingen uheld sker. Som førende inden for bilsikkerhed kan vi ikke acceptere, at mennesker bliver dræbt eller kommer til skade, bare fordi de har brug for at blive transporteret fra A til B," fastslår Jan Ivarsson, chef for Safety Strategy hos Volvo Cars.
Hvis man bliver vidne til et flystyrt, er det en katastrofe, man aldrig glemmer. Men hvis man passerer en trafikulykke, hvor personer er kommet til skade eller blevet dræbt, bliver man måske nok påvirket, men slår sig til tåls med, at trafikuheld er en uundgåelig omkostning, hvis samfundet skal fungere. Det er den holdning, Volvo ønsker at ændre. Men først er det nødvendigt at definere, hvad "ingen uheld" egentlig vil sige.
"Gang på gang ser man, at uheld, ingen troede kunne ske, alligevel gør det. Det vil selvfølgelig også forekomme i et trafikmiljø, der betragtes som værende fri for uheld. Men vores mål er, at trafikuheld bliver så sjældne, at de opleves som en katastrofe, ikke som noget man bare bliver nødt til at acceptere".
Større fokus på forebyggelse
Faktisk har Volvo arbejdet på at undgå trafikuheld, lige siden virksomheden blev grundlagt tilbage i 1927. Målet har altid været at gøre enhver ny bilmodel mere sikker end forgængeren.
"I de senere år har fokus flyttet sig fra beskyttelse til forebyggelse, og vi gør hele tiden fremskridt. Ny teknologi i Volvo-biler som Collision Warning with Auto Brake og City Safety kan advare og hjælpe føreren i vanskelige situationer og dermed mindske konsekvenserne af eller helt forhindre et uheld. Vores statistikker viser, at vi har nedbragt antallet af alvorlige personskader med op imod 50 procent siden 1960'erne," siger Jan Ivarsson.
annonce - klik på logo
Glæd en af dine venner med denne artikel, hvis du mener, den kan have interesse for ham eller hende - klik i starten af artiklen - Send artikel - Skriv den relevante e-mail adresse og send samtidig en lille hilsen.
Volvo Cars' strategi indbefatter et bredere syn på sikkerhed end det traditionelle, hvor man har koncentreret sig om uheldene. Eksperter arbejder med et helhedssyn, hvor sikkerhedsaspekter inddeles i fem faser:
- Normal kørsel. Føreren er velinformeret og opmærksom.
- Konflikt. Teknologi hjælper føreren med at håndtere den vanskelige situation.
- Undgå. Bilen reagerer automatisk for at undgå en kollision, hvis føreren ikke selv reagerer.
- Skadebegrænsning. Bilens sikkerhedssystemer hjælper med at dæmpe kollisionskræfterne for at miniminere den belastning, de kørende udsættes for.
- Efter en kollision: Bilen tilkalder automatisk assistance og gør redningsarbejdet lettere.
"Den største udfordring er at holde føreren rolig og koncentreret. Hvis vores vision skal blive til virkelighed, er vi nødt til at angribe de potentielle problemer allerede på dette trin og helst hjælpe føreren med at bevare overblikket i en kritisk situation," forklarer Jan Ivarsson.
Intelligente teknologier der advarer og bremser
Moderne Volvo'er kan udstyres med en række intelligente teknologier, som opdager mulige risici og hjælper føreren med at håndtere dem – enten ved at advare ham/hende eller, om nødvendigt, ved at bremse bilen automatisk.
"Når man introducerer et automatisk system, skal man være sikker på, at man ikke skaber en situation, der er farligere, end den, man ønsker at forhindre. Det er ikke svært at få en bil til at bremse automatisk. Det svære er at vide, hvornår den skal gøre det. Den teknologi, der skal foretage en sådan vurdering, skal være 100 procent pålidelig," forklarer Jan Ivarsson, og tilføjer:
"Vi prioriterer de mest almindelige og farligste problemstillinger i trafikken. Vi har allerede introduceret en række forebyggende systemer, som opdager køretøjer, der bevæger sig eller holder stille foran bilen. Næste år kan vi tilbyde vores kunder et nyt system, der opdager fodgængere".
Biler, der "taler"
I fremtiden skal biler kunne kommunikere og udveksle informationer med trafikmiljøet og de andre køretøjer på vejen. I princippet vil en Volvo i fremtiden kunne "tale" med et modkørende køretøj og måske sige: "Du og jeg er ved at køre frontalt ind i hinanden. Hvis din fører ikke reagerer er vi nødt til at gøre noget. Nu er det op til os at afværge faren".
Hvis dette scenarie skal blive til virkelighed, er den store udfordring at finde et fælles sprog at kommunikere på. En Volvo skal kunne kommunikere med køretøjer af andre mærker, og alle køretøjer skal kunne udveksle informationer med trafikmiljøet.
"Vi tror, at løsningen er at anvende de systemer, der allerede findes til andre formål. Luften omkring os er ladet med kommunikation, mest til fornøjelse og bekvemmelighed. Det er mere fornuftigt at indarbejde trafiksikkerhedskommunikation i det eksisterende net end at forsøge at opfinde og blive enige om et helt nyt "sprog" at kommunikere på i trafikmiljøet," siger Jan Ivarsson.
Samarbejde med andre aktører
I jagten på en fremtid uden uheld indgår også et nært samarbejde med andre aktører i samfundet. I et forsøg på at fremme samarbejdet mellem køretøjer og infrastruktur arbejder Volvo Cars sammen med det svenske vejvæsen.
"Vejvæsenet har også en nul uhelds-vision, så vi har fælles interesser. Vi koordinerer vores arbejde og forskningsprojekter for at opnå de bedst mulige resultater," forklarer Jan Ivarsson.
Der er to interessante tendenser, som har stor betydning for udviklingen af et mere sikkert trafikmiljø:
- Det stigende antal ældre bilister med en aktiv livsstil og større krav til individuel mobilitet end tidligere generationer.
- Udviklingen af flere hjælpesystemer i bilerne.
Gennem forskningsprojekter i virksomheden og i samarbejde med andre aktører opbygger Volvo værdifuld viden på begge områder.
Studier af ældre bilister i vejkryds
Volvo Cars Senior Safety Advisor Thomas Broberg står bag et forskningsprojekt i det svenske Vej- og Transportforsknings Institut (VTI), hvor der forskes i ældre føreres søgeadfærd i vejkryds.
"Der er intet i undersøgelsen, der tyder på, at gruppen af ældre bilister er til større fare i vejkryds end andre. Der er imidlertid en forskel, når det kommer til den måde, situationer håndteres på, f.eks. hvordan bilen bliver placeret, og hvordan føreren bevæger hoved og øjne. Disse opdagelser er vigtige for os, når vi designer vores biler og udvikler nye sikkerhedssystemer," forklarer Thomas Broberg.
Volvo'er med kameraer i europæisk test
Volvo deltager også i det europæiske euroFOT projekt (Field Operational Tests). Cirka 100 Volvo V70 og XC70 er forsynet med teknologi, der overvåger førerens adfærd. Målet er et indsamle mere viden om, hvordan vi mennesker reagerer i komplekse trafiksituationer.
Bilerne er udstyrede med kameraer, der optager førerens hoved- og øjenbevægelser, sammen en datalogger, der opsamler informationer fra bilens sikkerhedssystemer. Andre kameraer optager førerens udsyn til vejbanen. Signaler og videoer gemmes på en harddisk, hvorfra forskerne kan analysere det mønster, der kendetegner førerens hoved- og øjenbevægelser.
"Dette hjælper os til bedre at forstå samspillet mellem fører, bil og trafikmiljø. Samarbejdet mellem mand og maskine er et kerneområde inden for vores forskning. Alle instrumenter og funktioner skal være lette at forstå og anvende. Det er vigtigt, at ny information og hjælpeteknologi i vores biler er udviklet og koordineret på den rigtige måde. Informationerne skal hjælpe føreren uden at stjæle dennes opmærksomhed," siger Jan Ivarsson, og slutter:
"For et par år siden introducerede vi et system til informationsstyring, IDIS, som f.eks. blokerer indkommende telefonsamtaler, hvis omstændighederne kræver førerens fulde opmærksomhed. Vores mål er at videreudvikle denne teknologi, så den kan styre information, der passer til alle situationer i trafikken".