I starten af novem­ber lander de første ek­sem­plarer af den hur­tigste Maz­da på det dan­ske marked: den nye Maz­da3 MPS. Top­modellen i Maz­­da3-modelpro­gram­met har en top­ha­stig­hed, der er elek­tro­nisk be­græn­set til 250 km/t, og den er i stand til at accelerere fra 0-100 km/t på 6,1 sekun­der. Det er top­præstationer, der opnås takket væ­re en 2,3-liters tur­bo­motor med direkte indsprøjtning, 260 hk og et drejningsmoment på 380 Nm.

Mazda3 MPS er ikke bare lynhurtig, den er også usædvanligt vel­ud­styret – selv for en bil i denne klasse. Stan­dard er blandt andet et fabriks­mon­teret navigati­ons­sy­stem, drejelige bi-Xe­non-forlygter, BO­SE-stereoanlæg med 9 højttalere og CD-skif­ter, sportssæder del­læ­der, 2-zone klimaanlæg og me­get me­re. Den er også udstyret med Rear Vehicle Monitoring, der er et radar-baseret system, der advarer føreren mod biler i den blinde vinkel i forbindelse med over­halinger.


annonce - klik på logo
Alm. Brand Bilkredit

Glæd en af dine venner med denne artikel, hvis du mener, den kan have interesse for ham eller hende - klik i starten af artiklen - Send artikel - Skriv den relevante e-mail adresse og send samtidig en lille hilsen.


Prisen er 416.000 kr. ekskl. levering men inklusive metallak. Maz­da3 MPS kan også leveres uden bagsæder som van til en pris på 222.123 kr. uden moms og 257.855 kr. inkl. moms.

Udvendigt adskiller Mazda3 MPS sig tydeligt fra de øvrige Mazda3-model­ler med en mere markant og aggressiv front, sideskørter, dob­belt udstød­ning og sto­re 18” letmetalfælge med dæk i størrelsen 225/40 R18. Hæk­spoi­leren er gjort større for at give ekstra stabilitet ved høje hastigheder, og motorhjelmen har fået et karakteristisk luft­indtag til den store inter­cooler, der er placeret oven på motoren.

Motoren på 2,3 liter er med sine 260 hk eks­tremt kraftfuld, men Maz­da3 MPS overfører alligevel kræfterne ef­fektivt til vejen via for­hju­le­ne. Det gør den tak­ket være et avan­ceret ”super-limited slip diffe­ren­tiale”, der sen­der kræfterne til det forhjul, der har bedst greb. Diffe­rentialet er kombi­neret med et elektronisk system, der reduce­rer motorens moment i de lave gear, når man accelererer kraftigt og drejer på rattet samti­dig.