Med kon­cept­bilen BB1 bry­der Peu­geot de kon­ven­tio­nelle reg­ler for ud­­vikling og produk­tion af bi­ler og kom­mer i ste­det med et ori­ginalt og helt utra­di­tio­nelt svar på frem­tidens mobili­tet i byen.

BB1 er 100 % el-dre­vet, 2,5 meter lang og kan rumme op til 4 per­so­ner – men den er hverken en bil eller en scooter: BB1 er på alle om­råder en genfortolkning af bilen, som vi kender den i dag, og giver helt nye mulig­heder med størst mulig respekt for miljøet.

Verden er i konstant bevægelse, og trafikken i byen vokser år for år. Alle vil spare tid og samtidig sætte så lille et aftryk på klima og miljø som mu­ligt.
Klima og miljø har større prioritet end nogensinde før, og designere går ad nye veje for at opfinde og visualisere fremtidige løsninger, der sikrer frihed og mobilitet.

Peugeot udvikler hele tiden nye løs­ninger, der skal leve op til tidens krav og kunder­nes ønsker. Det sker med base i mærkets årelange erfaring og ved at samle al den viden og kreativitet, som findes in­den for de forskelli­ge grene af virksomheden – netop for at virkelig­gøre det mål, som blev sat for mere end 100 år siden om at blive en global leverandør af bære­dygtig mobilitet uanset om det drejer sig om tohjulede, tre­hjulede eller firehjulede køretøjer.

BB1: En original idé
Hovedopgaven for designerne bag BB1 var at udvikle et koncept, der kan tackle hverdagens udfordringer ved at tilbyde maksimal fleksi­bi­litet, en kompakt størrelse, dynamik og manøvredygtighed (en ven­dediameter på 3,5 meter).

Peugeots de­sign­­team stod overfor en stor udfor­­dring, da de skulle få plads til fire per­soner på 2,5 meter. For at løse denne ud­for­dring er kabi­nen ud­formet med inspi­ra­tion fra de tohjulede køretøjer, bl.a. er fører­stil­lingen mere opret­siddende, der er ingen pedaler, rat­tet min­der i hø­jere grad om styret på en scooter og passagererne bagtil er placeret som sad de bagpå en scooter. Interiøret er fleksibelt og kan omdan­nes efter behov. Med fire personer i konceptbilen er bagage­rums­plad­sen på 160 liter, men kan øges til 855 liter med kun én per­son i køretøjet.

Design og teknologi, der bryder med fortiden
BB1 har et unikt design, der med sine store glasflader, lave døre og markerede hjulkasser vækker en følelse af frihed. Kvaliteten og tek­nologien skinner igennem alle detaljer, eksempelvis LED forlygter­ne og kameraer i stedet for sidespejle. Den hvælvede tagkonstruktion, der minder om taget på sportscoupéen RCZ, giver plads til bagsæde­passa­gererne.

BB1 er desuden udstyret med en bred vifte af interaktiv teknologi, hvor audio systemet for eksempel passer perfekt til nutidens ”smart­phone”.

Chassiskonstruktionen er hentet fra Peugeots motorcykelafdeling, mens undervogn, affjedring og styring er samme høje standard som er kende­tegnende for Peugeots biler. Karosseriet er produceret i kul­fiber og andre materialer, og dette materialevalg giver et hint om Peu­geots fremtidige modeller. Disse letvægtsmaterialer giver mulig­hed for, at vægten ikke overstiger 600 kg inklusiv batterier.

BB1 viser vejen ind i fremtiden
Med sit unikke elek­triske system viser BB1 vejen frem. Den er udsty­ret med el-motorer på bag­hju­lene, som er udvik­let i samar­bejde med Miche­lin. Denne smarte place­ring maksimerer pladsen i kabinen og er in­spireret ”quad bikes”, og hver el-motor har en ydelse på ca. 10 hk. BB1 har en acceleration 0-30 på 2,8 sekunder og en maksimum ha­stighed på 90 km/t.

Lithium-ion batterier giver BB1 en rækkevidde på 120 km og de to bat­te­rier er placeret under hvert af bagsæderne. Det sikrer en opti­mal udnyt­telse af pladsen og giver samtidig en god vægtfordeling.

BB1 er desuden udstyret med en solfanger på taget, der driver kli­maan­lægget, som både sikrer en perfekt temperatur i kabinen og samtidig fanger de ultrafine partikler fra luften takket være et effek­tivt kulfilter. Solfangeren er udviklet i samarbejde med Ocean Vital in­stituttet, som Peugeot har indgået et samarbejde med for at frem­me forskning og udvikling inden for vedvarende energi.

BB1 viser, at Peugeot endnu en gang er et skridt foran, når det gæl­der fremtidens mobilitet.

annonce - klik på logo
Klik her og gå til Skomøs hjemmeside

Glæd en af dine venner med denne artikel, hvis du mener, den kan have interesse for ham eller hende - klik i starten af artiklen - Send artikel - Skriv den relevante e-mail adresse og send samtidig en lille hilsen.