­­­I for­bin­del­se med den inter­nationale bilud­stilling i Frank­furt har Lam­bor­ghini netop lan­ceret den ultima­tive super­sports­vogn blandt åbne roadster mo­deller. Lamborghini Re­ven­tón Roadster er en fascine­ren­de su­per­sports­­vogn med ekstreme kræf­ter og kompromisløs perfor­mance.

Identisk med Lam­bor­ghini Reventón Coupé, der blev præsen­teret ved selvsamme udstilling i 2007 og øjeblikkeligt udsolgt, er der tale om en begræn­set og yderst limiteret produktion. Under 20 ek­sempla­rer vil Lam­bor­ghini frem­stille af Reventón Roadster, der kom­mer til at koste 1,1 mil­lion Euro før afgifter.

"Lamborghini Reventón Coupé er den mest ekstreme model i vores hi­sto­rie og med den nye Roadster model tilfører vi et yderligere emo­tionelt element kombineret med vores teknologiske ekspertise. Mo­dellen forener overlegen performance med den seksuelle glæde, det er at køre åben supersportsvogn," fortæller Stephan Winkelmann, Præsident og CEO for Automobili Lamborghini S.p.A.

Lamborghini Re­ven­tón Roadster har sam­me skarptskårede design som coupé-ver­sio­nen, mens den specielle farve "Re­ven­tón Grey" er holdt i en mere mat nuan­ce. De kantede linjer gemmer over en kraf­tig modificeret ae­ro­dynamisk ud­form­ning tydeligt visua­liseret af for­kofan­gerens spid­­se profil og sideskør­ternes store luftindtag. For at generer til­strækkelig down­force ved høje hastigheder har Lambor­ghini udstyret Revontón Roadster med en hækspoiler, der automa­tisk skyder op, når farten over­stiger 130 km/t og sågar drejer til en mere spids vin­kel, når hastig­heden passerer 220 km/t.

Under den gen­nem­sigtige motorhjelm ånder Lamborghinis legen­da­riske 6,5-liters V12-motor. Et italiensk mesterværk med fire knast­aks­ler, 48 ven­tiler med varia­bel timing og tør­sumps­smøring med ekstern olietank. I alt yder V12-motoren 670 hk ved svimlende 8.000 o/min og det maksi­malt drejnings­moment er på 660 Nm ved 6.000 o/min. Resultatet er en accele­rati­onstid fra 0-100 km/t på 3,4 sekunder, mens tophastig­he­den er hele 330 km/t.

Til at overføre motorens kræfter og sikre optimalt vejgreb i enhver situa­tion er Lamborghini Reventón Roadster udstyret med firehjuls­træk og spærredifferentialer på både for- og bagakslen med hen­holdsvis 25 og 45 procents spær. Som standard benytter modellen Lamborghinis sekven­tielle gearkasse e-gear, der har seks trin og betjenes via to skiftearme placeret bag rattet.

De voldsomme præstationer skyldes ikke mindst at Lamborghini Re­ventón Road­ster kun er 25 kilo tungere end den tilsvarende coupé model.

Forkla­ringen skal findes i karrosseriet, der allerede som cou­pé har så høj en vridnings­stabilitet at kun få modifikationer var nød­vendige ved transfor­matio­nen til roadster. Ligesom coupé-versionen er cellen i den nye road­ster udarbejdet i høj­styrke stålprofiler og komponenter i kulfi­ber. Sel­ve karros­seriet er fremstillet næsten ude­lukkende af kulfiber og har kun stålplader i det yderste af sine to ka­rakteristiske saksedøre.

Interiøret i Lamborghini Reventón Roadster har samme udtryk som mo­del­lens udvendige design. Kabinen er indrettet til den entusias­tiske kører med en generøs anvendelse af læder, blød alcantara, alu­minium og glin­sende kulfi­ber. Samtidig har cockpittet mange ligheder med moderne kampfly, som f.eks. instru­men­teringen, der kan skifte mellem analog og digital aflæsning. Endvidere kan de g-kræfter, der opstår under accele­ration, nedbremsning og i sving aflæses i et dis­play i toppen af instru­menteringen. 

Lamborghini forhandles i Danmark af eneforhandler Lamborghini Copenhagen.

annonce - klik på logo
Klik her og gå til Blækbutikkens hjemmeside

Glæd en af dine venner med denne artikel, hvis du mener, den kan have interesse for ham eller hende - klik i starten af artiklen - Send artikel - Skriv den relevante e-mail adresse og send samtidig en lille hilsen.