Volkswagen har netop vist fremtidens teknologi på den internationale udstilling i Frankfurt.
Med fremvisningen af både en el-bil og en 1-liter-bil løfter Volkswagen sløret for mærkets fremtidige strategier, både på kort og lang sigt. Væsentligst bliver dog Polo BlueMotion.
Med introduktionen af den nye Polo BlueMotion går Volkswagen forrest og knækker 30 km-grænsen:
Polo BlueMotion kan præstere helt op til 30,3 km pr. liter brændstof.
3-liter-bilen: Polo BlueMotion
Polo BlueMotion er hverken en hybridbil eller en el-bil, men et stykke gedigent teknologi af fineste tysk støbning: hjertet er den nyudviklede 3-cylindrede 1.2 TDI-motor, som Volkswagens udviklingsingeniører har optimeret efter bedste down-sizing-princip. Samtidig er det lykkedes at minimere CO2-udledningen, så den nu er helt nede på 87 g/km, hvilket er ny standard for segmentet. Med Polo BlueMotion indtager den blå bølge fra Wolfsburg således overhalingsbanen i kapløbet om den grønne flidspræmie. Polo BlueMotion er udstyret med Volkswagens start-stop-system, energi-genvindings-system og karosseriets aerodynamik er opdateret. Common-rail-indsprøjtningen sikrer ro i kabinen.
Den nye Polo BlueMotion kommer til landet ultimo februar 2010. Polo er udstyret med en nyudviklet tre-cylindret common-rail-motor med 75 hk. Allerede ved 2.000 o/min når TDI'en sit maksimale moment på 180 Nm. Pga. den nye motor og de øvrige BlueMotion-tiltag er forbruget blevet reduceret med hele 22 procent sammenlignet med den konventionelle Polo med 75 hk. Analogt er C02- udledningen reduceret fra 109 til blot 87 g/km. Alligevel tilbagelægger Polo BlueMotion øvelsen 0-100 m på 13,7 sekunder og har en tophastighed på 173 km/t.
Èn gang om måneden
For at optimere aerodynamikken er Polo BlueMotions karosseri ændret og man har således bl.a. sænket undervognen 10 mm, afdækket luftindtag i fronten og givet Polo BlueMotion en nydesignet spoiler.
Polo BlueMotion er udstyret med 15" letmetalfælge og rulleoptimerede dæk. Interiøret i Polo BlueMotion er af samme høje standard som i den nye Polo. Som særligt standardudstyr hører læderrat, -gearknop og håndbremsegreb. Midterarmlæn, tågeforlygter, kørecomputer med gearskifteindikator, dæktryks-indikator samt spejle og dørgreb i vognfarve er også alt sammen standard i Polo BlueMotion.
Ifølge Statistisk Tiårsoversigt ligger danskernes gennemsnitlige kørselsmønster på 19.500 km pr år. Tilbagelægges disse i en Polo BlueMotion vil det koste 5.277 kr.* i årligt brændstofforbrug og man ville blot skulle forbi tankstationen 14 gange. Dvs. lidt mere end én gang om måneden.
Polo har netop høstet de maksimale 5 stjerner i Euro NCAPs crashtests.
Samtidig vil den grønne ejerafgift, blive barberet ned til 370 kr. **. Alt i alt gode argumenter for, at Polo BlueMotion kan gå hen og blive danskernes næste pendler-darling.
*Ifølge Statistisk Tiårsoversigt, 2002, kørte de 1,87 mio. personbiler i 2000 i alt 36,5 mia. km, svarende til ca. 19.500 km pr. bil. Ved listepris fra DK-stationerne på 8.20 kr. d.d. (Kilde: FDM og Skat)
**Skatteministeriets opgørelse d.d.: http://www.skm.dk/tal_statistik/satser_og_beloeb/183.html
annonce - klik på logo
Glæd en af dine venner med denne artikel, hvis du mener, den kan have interesse for ham eller hende
- klik i starten af artiklen - Send artikel - Skriv den relevante e-mail adresse og send samtidig en lille hilsen.