Se godt på dette logo - du bliver grøn af misundelseVolkswa­gen har net­op vist frem­tidens tek­no­logi på den in­ter­natio­nale ud­stil­ling i Frank­furt.

Med fremvis­nin­gen af både en el-bil og en 1-liter-bil løfter Volks­wa­gen sløret for mær­kets frem­tidige stra­te­gier, både på kort og lang sigt. Væsent­ligst bliver dog Polo BlueMotion.

Med introduktionen af den nye Polo BlueMotion går Volkswagen for­rest og knækker 30 km-grænsen:

Polo BlueMotion kan præstere helt op til 30,3 km pr. liter brænd­stof.

3-liter-bilen: Polo BlueMotion
Polo BlueMotion er hverken en hybridbil eller en el-bil, men et stykke gedigent tek­nologi af fineste tysk støbning: hjertet er den nyudvik­lede 3-cylindrede 1.2 TDI-motor, som Volkswa­gens udviklings­in­gen­iører har optime­ret ef­ter bedste down-si­zing-princip. Samti­dig er det lykkedes at minimere CO2-udled­ningen, så den nu er helt nede på 87 g/km, hvilket er ny standard for segmentet. Med Polo BlueMotion indtager den blå bølge fra Wolfsburg således overhalingsbanen i kap­løbet om den grønne flids­præmie. Polo BlueMotion er udstyret med Volkswagens start-stop-system, energi-genvindings-system og karosseriets aerodyna­mik er opdateret. Common-rail-indsprøjtnin­gen sikrer ro i kabinen.

Den nye Polo Blue­Motion kommer til landet ultimo februar 2010. Polo er udsty­ret med en nyudviklet tre-cylindret common-rail-motor med 75 hk. Allerede ved 2.000 o/min når TDI'en sit maksimale moment på 180 Nm. Pga. den nye motor og de øv­rige BlueMotion-tiltag er forbru­get blevet re­duceret med hele 22 procent sammenlignet med den kon­ventio­nelle Polo med 75 hk. Analogt er C02- udledningen reduce­ret fra 109 til blot 87 g/km. Alligevel  tilbagelægger Polo Blue­Motion øvelsen 0-100 m på 13,7 sekunder og har en tophastighed på 173 km/t.

Èn gang om måneden
For at optimere aerodynamikken er Polo BlueMotions karosseri æn­dret og man har således bl.a.  sænket undervognen 10 mm, afdæk­ket luftindtag i fronten og givet Polo BlueMotion en nydesignet spoi­ler.

Polo BlueMotion er udstyret med 15" let­metalfælge og rulle­opti­me­re­de dæk. Interiøret i Polo BlueMotion er af samme høje standard som i den nye Polo. Som særligt standardudstyr hører læderrat, -gear­­knop og håndbremse­greb. Midterarmlæn, tågeforlygter, køre­com­puter med gearskiftein­dikator, dæktryks-indikator samt spejle og dørgreb i vogn­farve er også alt sam­men stan­dard i Polo BlueMotion.

Ifølge Statistisk Tiårsoversigt ligger danskernes gennemsnitlige kør­sels­mønster på 19.500 km pr år. Tilbagelægges disse i en Polo Blue­Motion vil det koste 5.277 kr.* i årligt brændstofforbrug og man ville blot skulle forbi tankstationen 14 gange. Dvs. lidt mere end én gang om måneden.

Polo har netop hø­stet de maksimale 5 stjer­ner i Euro NCAPs crash­tests.

Samtidig vil den grøn­ne ejerafgift, blive barberet ned til 370 kr. **. Alt i alt gode argumenter for, at Polo BlueMotion kan gå hen og blive dan­skernes næste pend­ler-darling.

*Ifølge Statistisk Tiårsoversigt, 2002, kørte de 1,87 mio. personbiler i 2000 i alt 36,5 mia. km, svarende til ca. 19.500 km pr. bil. Ved liste­pris fra DK-stationerne på 8.20 kr. d.d. (Kilde: FDM og Skat)

**Skatteministeriets opgørelse d.d.: http://www.skm.dk/tal_statistik/satser_og_beloeb/183.html

annonce - klik på logo
Klik her og gå til Odsherred Motor Co. hjemmeside

 

Glæd en af dine venner med denne artikel, hvis du mener, den kan have interesse for ham eller hende

- klik i starten af artiklen - Send artikel - Skriv den relevante e-mail adresse og send samtidig en lille hilsen.