Efter at ha­ve lance­ret en inter­na­tio­nal mobil webside i marts må­ned i år retter Volvo Cars nu opmærksomheden mod mo­biltelefoner ver­den over, og snart har den svenske bilpro­ducent mobil-web­si­der på 20 marke­der. "Vo­res mål er at være bilbran­chens førende på om­rå­det," siger Sofia Hedd­son Fransén, fun­gerende chef for interaktiv marke­ting hos Vol­vo Cars.

Nu om stunder er det naturligt for virksomheder at bruge internettet til at informere og kommunikere med kunder. Volvo Cars har for øje­blikket 90 websider på 36 forskellige sprog i 70 lande.

Med mobiltelefonens hurtige teknologiske udvikling og stigningen i mobil­sur­fing bliver det mere og mere vigtigt også at have mobil-web­sider. En undersøgelse, der blev gennemført i Indien sidste år, viste, at 45 millioner indere bruger det almindelige internet – men der er 106 millioner mobil­surfere.

Traditionelle websider duer ikke til mobilsurfing, der skal noget andet til. F.eks. skal grafik, tekst og videoer skræddersys til brugere, der sur­fer via deres mobiltelefon.

"En mobil webside er en komprimeret webside. Den rummer mindre information og skal være lettere at navigere rundt i," forklarer Sofia Heddson Fransén.

Samme grundlag som www
Volvo Cars har en global platform for sine websider på internettet. Mobil­websiderne er udviklet på samme platform og synkroniseret med de traditionelle websider.

"Det er vigtigt for os også at kunne nås via mobiltelefoner. I store dele af Asien er mobilsurfing langt mere ud­bredt end traditionel sur­fing. Vi skræd­dersyr vores tilbud, så de passer til markedet", siger Sofia Heddson Fransén.

Volvo Cars' internationale mobil web­side blev lanceret den 6. marts i år. Den findes nu på 20 markeder, hvoraf Tyskland og Storbritannien er de se­ne­ste.

Udviklingsmæssigt er de amerikanske og spanske mobil websider længst fremme, og de har dannet grundlag for værdifulde erfaringer.

De informationer, kunderne efterspørger på Volvo Cars' mobil web­side, er produktpræsentationer, tilbud og nyheder. Siden rummer og­så en "Byg din bil"-funktion, hvor brugeren kan sammensætte en bil ved at vælge en bilmodel, farve og hjul og derefter downloade bilen som baggrundsbillede på telefonen.

Sofia Heddson Fransén håber, at mobilwebsiden i fremtiden bliver Volvo-kundernes naturlige link, når de skal finde den nærmeste Vol­vo-for­hand­ler, bestille en testkørsel og brochurer såvel som andre funktio­ner, der er særligt egnede til en mobiltelefon. Udviklingspoten­tialet er hvert fald enormt.

Link til Volvo Cars' internationale mobil webside: hhtp://volvocars.mobil eller http://m.volvocars.com

annonce - klik på logo
Klik her og gå til arcurios hjemmeside - med gaveidéer til autofolket

Glæd en af dine venner med denne artikel, hvis du mener, den kan have interesse for ham eller hende - klik i starten af artiklen - Send artikel - Skriv den relevante e-mail adresse og send samtidig en lille hilsen.