Efter at have lanceret en international mobil webside i marts måned i år retter Volvo Cars nu opmærksomheden mod mobiltelefoner verden over, og snart har den svenske bilproducent mobil-websider på 20 markeder. "Vores mål er at være bilbranchens førende på området," siger Sofia Heddson Fransén, fungerende chef for interaktiv marketing hos Volvo Cars.
Nu om stunder er det naturligt for virksomheder at bruge internettet til at informere og kommunikere med kunder. Volvo Cars har for øjeblikket 90 websider på 36 forskellige sprog i 70 lande.
Med mobiltelefonens hurtige teknologiske udvikling og stigningen i mobilsurfing bliver det mere og mere vigtigt også at have mobil-websider. En undersøgelse, der blev gennemført i Indien sidste år, viste, at 45 millioner indere bruger det almindelige internet – men der er 106 millioner mobilsurfere.
Traditionelle websider duer ikke til mobilsurfing, der skal noget andet til. F.eks. skal grafik, tekst og videoer skræddersys til brugere, der surfer via deres mobiltelefon.
"En mobil webside er en komprimeret webside. Den rummer mindre information og skal være lettere at navigere rundt i," forklarer Sofia Heddson Fransén.
Samme grundlag som www
Volvo Cars har en global platform for sine websider på internettet. Mobilwebsiderne er udviklet på samme platform og synkroniseret med de traditionelle websider.
"Det er vigtigt for os også at kunne nås via mobiltelefoner. I store dele af Asien er mobilsurfing langt mere udbredt end traditionel surfing. Vi skræddersyr vores tilbud, så de passer til markedet", siger Sofia Heddson Fransén.
Volvo Cars' internationale mobil webside blev lanceret den 6. marts i år. Den findes nu på 20 markeder, hvoraf Tyskland og Storbritannien er de seneste.
Udviklingsmæssigt er de amerikanske og spanske mobil websider længst fremme, og de har dannet grundlag for værdifulde erfaringer.
De informationer, kunderne efterspørger på Volvo Cars' mobil webside, er produktpræsentationer, tilbud og nyheder. Siden rummer også en "Byg din bil"-funktion, hvor brugeren kan sammensætte en bil ved at vælge en bilmodel, farve og hjul og derefter downloade bilen som baggrundsbillede på telefonen.
Sofia Heddson Fransén håber, at mobilwebsiden i fremtiden bliver Volvo-kundernes naturlige link, når de skal finde den nærmeste Volvo-forhandler, bestille en testkørsel og brochurer såvel som andre funktioner, der er særligt egnede til en mobiltelefon. Udviklingspotentialet er hvert fald enormt.
Link til Volvo Cars' internationale mobil webside: hhtp://volvocars.mobil eller http://m.volvocars.com
annonce - klik på logoGlæd en af dine venner med denne artikel, hvis du mener, den kan have interesse for ham eller hende - klik i starten af artiklen - Send artikel - Skriv den relevante e-mail adresse og send samtidig en lille hilsen.