Volvo C30 - nyde­sig­net front og end­nu flere valg­mulig­heder. 

Volvo har givet kæle­dæg­gen C30 en over­haling, så den har fået end­nu me­re per­sonlig­hed med en ny front og flere valg­muligheder, bl.a. et smart styling kit.

C30 appellerer til kun­der, der over­vejende færdes i bymiljøer, og som stil­ler særligt store krav til bilens design, køre­egen­skaber og person­lig­hed. Af samme grund har Volvo altid givet kunderne mange mulig­heder for at sammensætte en C30 efter deres egne ønsker. Med den nye C30, som debuterer på Bil­udstillingen i Frankfurt midt i septem­ber, er mulighe­derne tæt på at være ubegrænsede.

"Siden den blev introduceret i 2006 er C30 blevet rost for sin spe­ci­elle fremtoning, særligt bagenden. Med den nye front er det som om, brik­kerne er faldet på plads, og bilen har fået større personlig­hed," forklarer Daniel Backman, produktchef for den nye C30 hos Volvo Cars. "Det nye eksteriør passer bedre til C30's køreegenskaber - ud­fordrende, direkte og med en nærmest fandenivoldsk attitude," fort­sætter Backman.

Nyheder udvendig
Der er ændret mere på C30, end Volvo almin­deligvis plejer. Hele fron­ten er nyde­signet, inklusive karrosseri­paneler som f.eks. for­skær­me­ne. Det giver bilen et helt nyt udse­ende forfra og gør den karak­teris­tisk på en måde, som tydeligt adskiller den fra Volvo S40 og V50.

"Ved at give design­sproget større dybde er fronten blevet mere ud­tryksfuld. Sammen med forkofangerens vinklede linier forstærker for­lygternes nye form indtrykket af fart og sportslighed," forklarer Fed­de Talsma, eksteriør chefde­signer hos Volvo Cars.

Ligesom på de øvrige modeller finder man midt på fronten Volvo's nye, større jernmærke. Luftindtagene er også større og minder om luftind­tagene på XC60. Kølergrillen har fået et nyt mønster, der er specielt for C30.

"Det er i overensstemmelse med Volvo Cars' designstrategi, at C30 nu har fået mere visuel gennemslagskraft samtidig med, at den er helt sin egen. Kølergrillens nye mønster betyder f.eks., at der bare skal et hurtigt blik i bakspejlet til, så ved man, at den bil, der fylder ens synsfelt, er den nye C30," fortsætter Fedde Talsma.

Selv om det mest er fronten, der har fået nyt design, ser man også samme nye linier og detaljer bagpå. Konturerne er mere dynamiske end før. 

Andre nye eksteriørdetaljer:

  • Elegant og trendy, ny karrosserifarve, Orange Flame Metallic
  • Synlige afgangsrør på T5 modellen
  • To nye hjulvalg – og for første gang kan Volvo tilbyde hvide hjul
  • Mulighed for at vælge mellem fem forskellige farver på de lavtpla­cerede paneler – C30 Contrast Colour Collection

Matchende nyheder indvendig
Den nye Volvo C30 tilby­der også en række nye interiørvalg. Bl.a. en helt ny farve­kom­bination kaldet Espres­so/Blond, der består af en mør­kebrun overdel og en blond skygge på den neder­ste del af døre­nes sider. Den blon­de tone, der befin­der sig et sted mellem grå og beige, afspejler Volvo's skan­dinaviske designtradition. Espresso/­Blond interiør passer godt til de nye tekstiler i stærke farver som organge, grøn og blå ligesom et nyt læderindtræk, Cranberry.

"Vi ved, at op mod halvdelen af C30 kunderne foretager detaljerede interiør­valg. De vil selv bestemme, hvordan deres bil skal se ud ind­vendig og er ikke interesserede i færdige pakkeløsninger. Den nye C30 giver dem en række friske, trendy valgmuligheder," forklarer Maria Uggla, chefde­signer hos Volvo Cars.

"Samtidig er det gjort meget lettere for kunderne at matche ekste­riør og interiør på en attraktiv måde med den nye Espresso/Blond farvekom­bination," fortsætter Maria Uggla.

En anden ny detalje er bagagerumsdækkenet i et nyt materiale og med et nyt grafisk mønster, der yderligere understreger bilens ima­ge.

Ny midterkonsol – Oyster Burst Déco
Volvo's specielle midterkonsol kan allerede leveres i flere udgaver. Nu kommer endnu en til, Oyster Burst Déco. Volvo's designere hen­tede inspiration i de klassiske, svenske Hagström guitarer, der blev verdens­kendte i hænderne på stjerner som Elvis Presley tilbage i 1950'erne. Hagström forsynede guitarerne med et mønster, der var mørkt i kanten og gik umærkeligt over i en lysere nuance ind mod midten, og det samme gør den nye midterkonsol i C30.

Nyt udtryksfyldt sty­lingkit
Volvo C30 har også noget at tilbyde kunder med mere dybtgående inter­esse for bildesign. Et nyt tilbehørs styling­kit med en dristig, lidt mere rå stil giver C30 endnu mere attitude. Kittet indbefatter pyn­te­ramme om tågelyg­terne, beskyt­telses­plade foran, dørpaneler på si­derne med C30 logoet indgraveret og en beskyttelsesplade bagpå i aluminiumlook. Nyt til T5 er to 90 mm afgangsrør i poleret, rustfrit stål, som under­streger de kraftige motorer.

De nye eksteriørdetaljer understøttes af et spændende interiør, hvor måt­ternes mønster tegner et verdenskort. Midterkonsollen i alumi­ni­um og tilsvarende dørgreb er inspireret af et antikt søkort. Mønste­ret viser læng­de- og breddegrader såvel som kortstreglinier, der yder­ligere under­stre­ger oplevelsestemaet.


annonce - klik på logo
Alm. Brand Bilkredit

Glæd en af dine venner med denne artikel, hvis du mener, den kan have interesse for ham eller hende - klik i starten af artiklen - Send artikel - Skriv den relevante e-mail adresse og send samtidig en lille hilsen.


Nyt sportschassis med fremragende egenskaber
Et nyt sportschassis kan tilvælges, som gør Volvo C30 væsentligt mere skarp og giver den stivere og mere aktive køreegenskaber. Styringen er mere præcis på grund af stivere bøsninger. Styretøjets udveksling er lavere og giver 10 procent hurtigere reaktion på rat­bevægelser. Fjedrene er hele 30 procent mere stive, hvilket giver bi­len en bedre balance ved entusiastisk kørsel. Også støddæmperne er mere stive og er nu af den eksklusive mono-tube type, som op­byg­ger trykket hurtigere. Krængnings­stabilisatorerne er mere stive, hvilket reducerer tendenser til at krænge i kurver. Det nye sports­chassis kan leveres til alle C30 versioner med undtagelse af 1.6 DRIVe.

C30 DRIVe med start/stop funktion
Fra foråret 2009 har Volvo C30 1,6D kunnet fås med en avanceret start/stop funktion, som slukker motoren, når bilen holder stille, f.eks. ved lyskurver eller i en kø. Det begrænser brændstofforbruget til så lidt som 3,9 liter/100 km (25,6 km/liter) og en CO2 udledning på blot 104 g CO2/km, hvilket er det laveste i klassen.

Motorprogram, Volvo C30
Tallene herunder er for varianter med manuel gearkasse og ved blandet kørsel:

Benzinmotorer   Ydelse       Brændstofforbrug      CO2
T5 (2,5 liter)  230 hk/320    Nm 11,5 km/liter        203 g/km
1,6                100 hk/150    Nm 14,3 km/liter        167 g/km

Dieselmotor   
1,6D DRIVe start/stop 109 hk/240 Nm 25,6 km/liter  104 g/km

  • Motorerne er ekstremt kompakte og tværstillede i motorrummet af hensyn til den bedst mulige sikkerhed og maksimale plads i kabinen
  • Der er anvendt turboteknologi i T5 motoren og i dieselmotoren for at give bedst mulig ydelse
  • En femtrins automatgearkasse med Geartronic kan leves til T5
  • Partikelfilter er standard på dieselmotoren
  • 1,6 DRIVe med start/stop funktion har ekstremt lavt brændstofforbrug, 25,6 km/liter

Antallet af kombinationsmuligheder i den nye C30

  • Man kan vælge mellem 13 forskellige eksteriørfarver og de lavt­pla­cerede spoilere kan leveres i fem forskellige farver. Alt i alt er der 49 kombinationsmuligheder (sammenlignet med 13 tidligere).
  • Hvis de 11 forskellige letmetalhjul føjes til, har kunden ny 539 muligheder for at skabe en helt unik bil
  • De 27 indtræksvalg (tidligere 15) giver nu 14.553 kombinationsmuligheder
  • Med de fire dekorationsindlæg i midterkonsollen bliver tallet 58.212
  • At kunne til- eller fravælge en bagspoiler fordobler antallet af muligheder til 116.424
  • Med eller uden elektrisk soltag så er vi oppe på 232.848
  • C30 kan leveres med tre forskellige drivliner (manuel/automatisk gearkasse inkl.), og så er der 698.544 kombinationsmuligheder
  • Dertil kan C30 vælges med et af tre forskellige lydanlæg, en række sikkerhedsfunktioner, parkeringsradar, Bluetooth o.s.v.
  • Alt i alt er kombinationsmulighederne tæt på at være uendelige på den nye Volvo C30