Saab, der på mange måder lever en usikker tilværelse, sender nu et kraftigt signal til omverdenen, der med al tydelighed viser, at organisationen lever - om end ikke i bedste velgående. Men designere og ingeniører har været på mærkerne: Den nye 2. generation af Saab 9-5, som i første omgang præsenteres i Frankfurt, når IAA-automobiludstillingen slår dørene op den 17. september for det brede publikum.
I anden omgang bliver der så tale om en introduktion i løbet af 2010. Den 1. generation af den populære 9-5 så dagens lys for 12 år siden, og siden hen er den faceliftet i årene 2002 og i 2005.
Og den nye model viser det design,. som Saab-organisationen vil anvende i fremtiden - et design, der er meget præget af studiemodellen Aero X.
Mens den nye SAAB 9-5 er på vej til biludstillingen, foregår der fortsat mangt og meget bag kulisserne i og omkring SAAB. Svenske Koenigsegg arbejder på højtryk for at skaffe mere kapital for at kunne købe Saab Automobile og det sker ved henvendelse til nye og potentielle investorer.
Gruppen bag Koenigsegg har ikke længere behov for et ekstra lån gennem den svenske stat, lyder det fra en kilde med relationer til Dagens Industri.
Samme kilde oplyser, at Koenigsegg kan klare sig med pengene fra de nye investorer samt de 2,2 milliarder dkr., som GM er villige til at binde i handlen med SAAB.
Det samlede behov for at overtage SAAB er på 8 milliarder dkr. og heraf har GM altså bidraget med 2,2 milliarder dkr. i form af dels et lån og dels har GM betalt alt produktionsudstyr til den nye SAAB 9-5.
Koenigsegg regner med at kunne hente resten - 5,8 milliarder dkr. gennem Den Europæiske Investeringsbank mod en garanti fra den svenste stat (3,8 milliarder dkr.) og nye investorer (1,46 milliarder dkr.), idet deres eget indskud er på 540 millioner dkr.
Selvfølgelig betyder det meget for svenskerne at kunne få SAAB tilbage på svenske hænder, men det er en ganske svær opgave, der ligger foran de ansvarlige, hvis det lykkes at overtage SAAB, for i de mange år SAAB har været ejet af GM, er det endnu ikke lykkedes at få det svenske mærke til at give overskud.
annonce - klik på logoGlæd en af dine venner med denne artikel, hvis du mener, den kan have interesse for ham eller hende - klik i starten af artiklen - Send artikel - Skriv den relevante e-mail adresse og send samtidig en lille hilsen.