Dr. Ing. h.c. F. Por­sche AG sender den nye Porsche 911 GT3 RS til start­lin­jen. Med mere motorkraft og la­vere vægt samt en sports­ligt afstem­ning af ka­ros­seri og affjed­ring er den nye Por­sche 911 GT3 RS op­gra­de­ret til en end­nu højere stan­dard for en racer­ver­sion af den netop in­trodu­cerede Por­sche 911 GT3.

Den nye Porsche 911 GT3 RS tilbyder derfor alt, hvad det kræves for kon­stant succes ved kørsel på bane og fortsætter dermed rækken af kom­promisløse 911 modeller - der også kan bruges i hverdagen.

Motoren, eller hjer­tet om man vil i den nye Porsche 911 GT3 RS, ta­ger udgangs­punkt i den allerede nye Por­sche 911 GT3. I stil med denne er moto­rens slag­volumen øget fra 3,6 liter til 3,8 liter, hvilket for­uden at øge mo­to­rens ydeevne sam­tidig har for­bedret den kniv­skarpe re­spons og effekt­ud­vikling.

Der er stadig tale om en boxer-motor, men i den seneste aftapning yder maskineriet i den nye Porsche 911 GT3 RS 15 hk mere end dets mod­stykke i Porsche 911 GT3.

Hele 450 hk yder den omdrejnings­vil­lige mo­tor eller mere end 118 hk per liter fra den 6-cylindrede mo­tor, hvilket er et eks­tremt højt tal for en sugemotor, selv når man laver den stren­geste sammen­ligning blandt konkur­ren­terne. Og til for­skel fra mange andre højtydende motorer, er moto­ren i den nye Porsche 911 GT3 RS yderst velegnet til hverdagsbrug.

Den nye Porsche 911 GT3 RS kan kun leveres med en seks-trins ma­nuel gearkasse, der er yderligere optimeret med kortere vandring i den Alcan­tara beklædte skiftekulisse og for at fremhæve den i for­vejen ag­gres­sive acceleration, er udvekslingen mellem gearene gjort kortere.

Den nye Porsche 911 GT3 RS har en speci­al­udviklet ver­sion af Por­sche Active Su­spen­sion Manage­ment (PASM), perfek­tioneret for at for­bedre den sporti­ge kørsel. Og så er såvel sporvidden som kar­ros­seriet på den nye model bredere end forgængeren. Det giver plads til hjul i størrelsen 245/35 ZR 19 for og 325/30 ZR 19 bag. Og til de virkelige entu­siaster kan den nye Porsche 911 GT3 RS leveres med et litiumbatteri i stedet for et konventionelt batteri, hvilket spa­rer 10 kilo. En anden fea­ture er Porsches nye aktive motorop­hæng, der via en elektronisk strøm er i stand til at regulere grebet om mo­toren af­hængig af køre­situatio­nen. Ved hård sportig kørsel bliver mo­torens ophæng særdeles hår­de, hvilket reducerer "tabet" af energi fra mo­toren ind i karrosseriet.

At den nye Por­sche 911 GT3 RS har dybe rødder i motorsport er de færreste i tvivl om. Modellen har en lav ridehøjde, en ny ek­stra stor hæk­spoiler i kulfiber monteret på alumini­umsstøtter, ka­rakteristiske ud­stød­­nings­rør i tita­nium placeret side om side samt aerodyna­miske detaljer udvik­let eks­klusivt til denne model.

Salget af den nye Porsche 911 GT3 RS begynder i starten af 2010, men modellen kan allerede nu bestilles hos Porsche Center Jylland og Porsche Center Sjælland.

Prisen i Trackday-versionen er 1.147.500 kroner inklusive moms, men eksklusive afgift. Med dansk registreringsafgift er prisen 3.139.080 kroner.

annonce - klik på logo
Klik her og gå til Nordic AutoParts hjemmeside

Glæd en af dine venner med denne artikel, hvis du mener, den kan have interesse for ham eller hende - klik i starten af artiklen - Send artikel - Skriv den relevante e-mail adresse og send samtidig en lille hilsen.