RCZ lanceres i 2010 Verdens premi­ere på Peu­geot 5008, RCZ og smart hy­brid­tek­nologi!

På dette års udgave af Frank­furt Motor Show 2009 præ­sen­terer Peu­geot krea­tivitet og tek­nolo­gisk inno­vation og vi­ser end­nu en gang sin lyst og vilje til at forene køre­glæde og mil­jø­be­vidst­hed. På den 2900 m2 store stand vises 28 serie­mo­del­ler og konceptbiler, der alle bedst kan beskrives med ordene: Elegance, kreativitet, teknologisk performance og innova­tion.

Frankfurt Motor Show er en kærkommen anledning for Peugeot til at be­kræfte, at nedbringelsen af CO2 er et af de vigtigste elementer i produkt­strategien. ”Blue Lion” standarden understreger Peugeots ambitioner om at tilbyde et attraktivt modelprogram med et lille CO2-aftryk.

Peugeot opfandt partikelfilteret og har i dag produceret mere end 2,1 millioner biler udstyret med partikelfilter.

Som én af Europas førende producenter af biler med lavt brændstof­for­brug og CO2-udledning kan Peugeot vise 5 ”lavt udledende” mo­deller på Frankfurt Motor Show: 207 ”99g” – 107 ”106g” – 308 ”120g” – 407 ”129g”- 3008 ”130g”.

Køreglæde til den næste generation: HYbrid4
Peugeot 5008Peugeots inno­va­tive hybrid diesel­tekno­logi består af en parallel op­byg­ning, hvor en HDi diesel­motor opere­rer samtidig med en el-motor for at sikre den opti­male effek­tivitet afhæn­gigt af, hvordan bilen kø­res – og om det er i byen eller på lande­vejen. Når begge mo­torerne er i gang opnås en højere ydelse, og resultatet er en brændstof­­be­sparelse på op til 35 % i forhold til en tilsvarende motor med samme ydelse. HDi die­sel­­motoren er den mest effektive løsning på lande- og motorvej, mens el-motoren træder i kraft ved acce­lera­tion, kørsel ved lav ha­stig­hed og ved dece­leration.

På Frankfurt Motor Show løfter Peugeot sløret for to HYbrid4 kon­cept­­biler: 3008 HYbrid4 og RCZ HYbrid4. 3008 HYbrid4 giver et vel­lignende billede af den 3008 dieselhybrid, som introduceres i 2011, mens RCZ HYbrid4 illu­strerer Peugeots vision om at forene køre­glæ­de med respekt for klima og miljø.


annonce - klik på logo
Alm. Brand Bilkredit

Glæd en af dine venner med denne artikel, hvis du mener, den kan have interesse for ham eller hende - klik i starten af artiklen - Send artikel - Skriv den relevante e-mail adresse og send samtidig en lille hilsen.


Peugeot RCZ – noget helt specielt
RCZ er meget mere end virkeliggørelsen af en konceptbil - den skri­ver et helt nyt kapitel i historien om Peugeots livsstilsbiler. Det ud­tryksfulde og innovative design, den luksuriøse kabine, de effektive og miljøbevidste motorer og ikke mindst køreglæden tager Peugeot med ind i en fremtid, der synes mere spændende end nogensinde.

Forandringen fra konceptbil til en serieproduceret model krævede beslut­somhed og gåpåmod – ikke mindst fordi Peugeots ingeniører satte høje ambitioner om, at bilens køreegenskaber og kvalitet skul­le leve op til det stærke ydre.
Resultatet er blevet en eksklusiv 2+2 coupé, der skiller sig ud som noget helt specielt, hvilket understreges af dens navn: RCZ. Det er den første personbil fra Peugeot, der ikke bruger den velkendte tal­betegnelse med nul eller dobbelt nul i midten.

RCZ lanceres i 2010 RCZ lanceres i 2010 med den specielle ”dobbelt boble”-tag­konstruktion som en helt unik signatur. Fronten er umisken­delig Peu­geot med sit rovdyrs-look, og de dynamiske linjer forsætter i profilen, der afsluttes af ru­binrøde LED bag­lygter.

RCZ er 1,36 m høj, og denne lave højde giver sammen med de fly­den­de linjer og det specielle tag en superb aerody­namik. Den aktive hækspoiler bidrager yderligere til aerodyna­mikken. Den kan indstilles i to positioner afhængigt af bilens hastighed og sikrer derved en ide­el balance mellem vejgreb og brændstofforbrug.

Når RCZ lanceres i 2010 vil der være tre forskellige motorer i pro­grammet:

  • 1,6 liter THP benzinmotor med 200 hk: Dette er en helt ny motor, som introduceres i sommeren 2010. Den har et maksimalt drej­ningsmo­ment på 255 Nm ved 1700 omdr./min (275 med over­boost), og accelerer fra 0-100 på 7,6 sekunder.
  • 1,6 liter THP benzinmotor med 156 hk: Denne turboladede ben­zinmotor med direkte indsprøjtning opnår en fin harmoni mellem ydelse og brændstofforbrug. Den har et maksimalt drejnings­mo­ment på 240 Nm ved 1400 omdr./min og kører 14,5 km/l. Denne motor lanceres også i sommeren 2010.
  • 2,0 liter HDi FAP med 163 hk: Denne HDi dieselmotor med parti­kel­filter har et maksimalt drejningsmoment på 340 Nm ved 2000 omdr./min. Den kører 18,5 km/l og har en CO2-udledning på 139 g/km.

Der er tale om højtydende motorer med et højt drejningsmoment og et lavt brændstofforbrug og CO2-udledning. De lever op til Euro 5 standarden, og netop de miljømæssige hensyn har været en nøgle­faktor i udviklingen af RCZ.

På Frankfurt Motor Show vises desuden en RCZ, som er udsty­ret med Peu­geots HYbrid4 teknologi. Den har en 2,0 liter HDi FAP diesel­­motor med 163 hk fortil, der er kombineret med en el-motor med 37 hk bag­til. Den firehjuls­trukne RCZ HYbrid4 udleder kun 95 g CO2 pr. km, men yder samtidig hele 200 hk.

5008 – en unik familie-MPV
Med Peugeot 5008 præsenterer Peugeot en nyfortolkning af den kom­­pakte MPV-type. Efter 308 SW og den helt nye 3008 kommer 5008 som en naturlig udvidelse af modelprogrammet i familie­bilsklas­sen, da den 4,53 m lange og 1,64 m høje MPV kan rumme op til 7 personer.

Den strømlinede og aerodynamiske stil fuldendes indvendigt af en elegant og rummelig kabine. Fællesnævneren for indretningen i kabi­nen er fleksibilitet. De tre sæder på midterrækken kan rykkes 13 cm på langs og kan ligesom de to bagerste sæder foldes individuelt ned, så de ligger plant med gulvet og læssekanten. Også det forre­ste pas­­sagersæde kan foldes ned, og bagagerummets længde bliver da hele 276 cm.
Bagagerummet er takket være sin rektangulære form blandt de stør­ste i klassen. Med tredje sæderække foldet ned kan det rumme 758 – 823 liter afhængigt af anden sæderækkes position. Hvis hattehyl­den tages bort øges bagagerumsvolumenen til 1247 liter, og med midtersæderne foldet ned bliver den hele 2506 liter. Herudover fin­des der adskillige opbeva­ringsmuligheder i forskellige størrelser i hele kabinen og ved alle sæder.

5008 er udstyret med den nyeste teknologi for at øge sikkerhed og komfort: Head-up Display, Distance Alert, ”Snow Motion” antispin system. Den tilbyder samtidig mulighed for det nyeste af Peugeots navigations- og multimedie systemer WIP (Word In Peugeot).