Ny Opel Astra kommer til Danmark omkring årsskiftet. Den nye Opel Astra får længere ak­sel­afstand end den nu­væ­rende og et nyt bag­hjuls­­op­hæng med Watts led. Som på Insignia er det muligt at vælge adaptiv affjed­ring.

Den næste gene­ration af Opel Astra får en nyudviklet under­vogn med længere ak­sel­afstand og større spor­vidde til gavn for køre­egen­skaber, ret­ningsstabilitet og komfort.

Sporvidden er øget for og bag med hen­holds­vis 56 mm og 70 mm, og akselafstanden er øget med 71 mm i forhold til den nuværende Astra.

FlexRide systemet med adaptive undervogn, som Opel første gang in­troducerede på Insignia, kan også leveres til Astra, når den ny mo­del kommer på markedet i slutningen af året. FlexRide undervog­nen tilpasser automatisk affjedringen efter førerens kørestil og giver valg­­mulighed mellem sportslig eller komfortabel affjedring ved tryk på en knap.

De største ændringer i undervognen i forhold til den nuværende Astra findes bagtil, hvor den nye model får en compoundaksel med Watts led.Opel har videre­udviklet compound bag­akslen, der har en række for­dele i form af lav vægt og kompakt størrelse, og tilføjet et Watts led til gavn for køre­egenskaberne og præcisionen i under­vognen.

Stivheden i karros­seriet er også øget i forhold til den nuvæ­rende ge­ne­ration, og det er yderligere et plus for køreegenskaberne og et lavere støjniveau i kabinen.

Justérbar undervogn i kompaktklassen

Den nuværende Astra var med OPC versionen den første bil i kom­pakt­klassen, der gav mulighed for elektronisk at ændre støddæmper­nes hårdhed fra kabinen. Dette system er yderligere udviklet og raf­fineret med FlexRide, der giver føreren valgmulighed mellem tre for­skellige ind­stil­linger: Standard, Sport eller Tour alt efter om stød­dæm­­perne skal under­støtte komfortabel eller sportslig kørsel.

Alle fire støddæmpere styres elektronisk og justeres løbende efter vej­banens beskaffenhed og førerens kørestil. Fordelen er større stabilitet og en højere grad af aktiv sikkerhed.

I standardindstillingen sørger systemet for løbende at tilpasse dæmp­ningen til måden, bilen køres på. Ønsker føreren at køre hur­ti­gere gen­nem sving, vælges Sport, og hvis ønsket er maksimal kom­fort, trykkes Tour knappen ind. Trykker man på knappen igen, går systemet auto­ma­tisk tilbage til standard­indstillingen af undervog­nen, hvor føreres kørestil bestemmer den løbende tilpasning af un­dervognen.

Ud over affjedringen påvirker Tour indstillingen også styringen, der bliver lettere, så føreren skal bruge færre kræfter på at manøvrere bilen.

Sport indstillingen på­vir­ker en række forskel­lige funktioner i bilen ud over affjed­ringen: styringen bliver mere kontant, speede­ren reage­rer hurti­gere, og hvis bilen er udstyret med automatgear tilpasses gearskif­tene, så gear­kassen tillader et højere antal om­drejninger og skiftere senere end normalt. Har bilen AFL+ xenon­forlygter med kur­velys bliver lygterne hurtigere til at tilpasse lyset efter svingene på kurverige veje. Vælger man Sport, bliver instrumentbelysningen rød i stedet for som normalt hvid.

FlexRide giver mulighed for at tilpasse de forskellige funktioner i Sport, så man for eksempel kan fravælge den hårde affjedring og alligevel bibe­holde den fastere styring.

Den elektroniske hjerne bag FlexRide er Driving Mode Control (DMC) enheden, der ved hjælp af dynamiske informationer løbende overvå­ger kørestilen herunder acceleration, opbremsninger og hastigheden gennem sving samt vejbanens beskaffenhed for til enhver tid at sik­re den optimale indstillingen af undervognen.

Ud over en større køreoplevelse med individuelle indstillingsmu­lig­he­der er FlexRide også til gavn for sikkerheden i nødsituationer. Får man brug for at foretage en pludselig undvigemanøvre med Tour ind­stillingen aktiveret, skifter systemet på brøkdele af et sekund til Sport, så mulighederne for at styre bilen udenom en forhindring bli­ver forbedret som følge af den fastere undervogn og dermed øgede stabilitet.

Ny bagaksel kombinerer torsionsaksel med et Watts led

Den nye Astra gør brug af MacPherson affjedringen foran som på Insignia og bagtil en compoundaksel med U-formet torsionsstang og et Watts led. Denne konstruktion mindsker uønsket støj og vibratio­ner, giver komfor­tabel kørsel og forbedrer bilens køreegenskaber gennem sving fordi Watts leddet og de tilhørende forbindelsesstæn­ger hjælper til større sidestabilitet.

Designet af bagakslen bibeholder fordelene ved en compoundaksel i forhold til et multi-link system blandt andet kompakt design og lav vægt, bedre kontrol med hjulets camber vinkel med mindre uønsket vinkling af dækket gennem sving og lavere friktion i affjedringen.

Den åbne U-formede profil af torsionsstangen er gjort længere på den nye Astra og godstykkelsen er øget for at modvirke krængning. Dimensionen og længden af det U-formede stykke på torsionsstan­gen er tilpasset motortype og vægt for at optimere køreegenska­berne. 

Ny Opel Astra kommer til Danmark omkring årsskiftet. Watts leddet sidder på en tværvange foran torsionsstangen lige bag baghjulenes cen­terlinje. Konstruktionen består af et drejeligt led i midten med et kugleled i hver ende, hvortil forbindelses­stængerne ud til spindlen er fastgjort i hver side.

Ved kørsel ligeud opsuger leddets bevægelser ujævnheder fra vejba­nen og stød fra affjedringen. Gennem sving mindsker konstruktionen kræng­ning på samme måde som en multi link affjedring. En ekstra fordel ved Watt leddet er, at det muliggør brug af blødere bøsninger, så trans­mission af vejstøj til kabinen bliver mindre.

MacPherson fjederbenet foran har et dual path fastgørelsespunkt ved toppen, så kræfterne fra fjeder og dæmper fordeles over en stør­re flade.  For at mindske den uaffjedrede vægt og forbedre vægt­fordelingen er spindlen og den nederste bærearm udført i aluminium, og krængnings­stabilisatoren er en hul stålkonstruktion.

Den L-formede bærearm er fastgjort til forbroen med to bøsninger. Den forreste bøsning er forholdsvis stiv til gavn for stabiliteten, og den bageste er hydraulisk dæmpet for optimal støjisolering og filtre­ring af vejstøj og vibrationer. Affjedringsgeometrien og tilpasningen af bøsnin­gerne sikrer en høj grad af stivhed i konstruktionen både vandret og lodret til gavn for køreegenskaber og komfort.  

annonce - klik på logo
Klik her og gå til Autocoms hjemmeside

Glæd en af dine venner med denne artikel, hvis du mener, den kan have interesse for ham eller hende - klik i starten af artiklen - Send artikel - Skriv den relevante e-mail adresse og send samtidig en lille hilsen.