Der bliver fuld knald på, når Copen­hagen Historic Grand Prix finder sted i Fælled­parken i den kommen­de week­end den 1. - 2. august. Masser af race og ikke mindst masser af power.

En af dem, der får fleste hestekræfter under højrefoden, er den 4-dob­belte Le Mans klassevinder, regerende Danmarks­mester (DTC) og tidli­gere Formel 1 kører, Jan Magnussen. Den populære dansker skal optræde i flere for­skellige roller henover weekenden. Ikke mindst når han slipper 600 he­stekræfter løs på Nørre Allé i et øre­døvende brag, frem­bragt af en Chev­rolet Corvette Grand Sport MC GS fra 1963 – en meget tidlig udgave af den Corvette C6.R, som Jan Magnussen vandt med i 24-timers Le Mans i år.

Den usædvanlige Corvette Grand Sport er bygget i Holland af Tach­yon Motorsport, den er udstyret med en 6,2 liters V8 og de 600 he­stekræfter er formentlig det, der skal til, for at kunne hamle op med andre af de ekstremt hurtige racere i den såkaldte GTS klasse for racersportsvogne op til 1965.

Lodtrækning om en køretur
Det er en saftig sag, den powerfulde 600-hestes Chevrolet Corvette Grand Sport MC GS fra 1963, som bl.a. Jan Magnussen skal give publikum køreture i under Copenhagen Historic Grand Prix i Fælledparken.Netop den bil bliver et af trækplastrene, ikke mindst for publikum. For udfylder man en kupon (som fås i ar­ran­gørernes sekre­tariat på den store plæne tæt ved racer­banen i Fælled­parken), deltager man som betalende til­skuer i en konkurrence om en hæsblæsende køretur med Jan Mag­nus­sen i den voldsomme Cor­vette, som for øvrigt har flere heste­kræfter end Magnussens Le Mans racer.

Når ikke Jan Magnussen skal køre Corvetten, er det Michiel Campag­ne, der styrer den rundt på den 2 kilometer lange racerbane. Cam­pagne er en hyppig gæst ved Copenhagen Historic Grand Prix. I 2007 måtte han lide den tort, at blive slået af Juan Barazi i en Jaguar E-type LW. Campagne kørte dengang en lidt svagere version af den legendariske Chevrolet Corvette Sting Ray. Nu har hollænderen kørt det tunge skyts frem og satser på at slå Barazi (der trods det uden­landsk klingen navn er pæredansk), som igen sætter sin lid til sin vin­dende E-type.

De to skal i øvrigt ikke vide sig for sikre, for med i feltet er også en anden hollænder, Niek van Gils, med en 500-hestes TVR Griffith med 4,8 liters motor. Den er lidt yngre – fra 1965 – og har en kortere ak­selafstand. Den vil formentlig være lettere at styre rundt i den smuk­ke park i Københavns centrum.

To yderligheder
Der bliver bulder og brag i Fælledparken under Copenhagen Historic Grand Prix. Men også næsten stilhed, når el-biler som den danskbyggede Lynx skal brænde dæk af på Nørre Allé. El-bilerne er så godt som lydløse – kun dækkenes hvinen og den visuelle oplevelse fortæller, at det går stærkt!For Jan Magnussen vil der være tale om to yderligheder. Han skal nemlig også køre de­monstrationsrunder i en Tesla – en af flere el-biler, der ikke endnu har et historisk forløb, at se tilbage på, men meget vel kan tænkes at få det i de kom­men­de år. Den ameri­kanske Tesla er én af de smar­te, lydløse el-sports­vogne, der kan ses i Fæl­ledparken. En anden er en Lynx, som er udviklet i Danmark af Lars Munksø og Brian Hoehl. Der er tale om biler, der er gode for ægte sportsvognspræstationer – men den eneste lyd stammer fra dæk­kenes hvinen – og så er de i princippet nul forure­nende, i hvert fald, hvis elektriciteten stammer fra vindmølledrift.

Og sidst, men bestemt ikke mindst, skal Jan Magnussen naturligvis del­tage i Royal ProAm klassen – det traditionelle højdepunkt, hvor profes­sionelle racerkørere sammen med amatører dyster om sejren i et forløb, der starter lørdag og først er slut, når Copenhagen Historic Grand Prix er forbi, sidst søndag eftermiddag. Hér skal Jan Magnus­sen dele en BMW 2002 med bilens ejer, Jan Heiselberg. Pr. definition er Jan Heiselberg amatøren på det hold. Men virkeligheden er, at han er Danmarksmester i historisk race, ligesom Jan Magnussen er det i DTC. De to kan meget vel sætte feltet af Le Mans vindere, tidli­gere Formel 1 kørere og Europa­mestre på plads.

Mere information på www.chgp.dk.