Mens an­dre af de store auto­mo­bil­fabri­kanter har store pro­blemer at slås med, går det rigtig godt for Volks­wagen-koncer­nen. Samti­dig med at den snart kan indlem­me Porsche i ræk­ken blandt andre skønne mær­ker, op­træ­der den som den store vinder i det ellers trængte auto­mobil­marked worldwide. Forleden kunne koncernen meddele, at man har øget markedsandelen worldwide til 12 % i årets første halvdel mod 9,9 % i samme periode i 2008.

Godt nok går afsætningen 5 % tilbage, men sammenlignet med det totale markeds tilbagegang på 18 %, må det siges at være meget flot. I årets første 6 måneder solgte koncernen 3,1 millioner enhe­der, og alene i juni måned fik man sågar en omsætningsfrem­gang på 6,5 % svarende til 609.800 enheder. Og det var især på marke­derne Tyskland, Brasilien og i Kina, at Volkswagen var meget stær­ke.

Med de opnåede af­sæt­ningstal, holder kon­cernen sig til de fast­satte mål, men man er klar over, at det i anden halvdel af 2009 gælder om at anstrenge sig helt ekstraordinært, for at forblive på rette kurs. For tiderne er fortsat meget usikre.

Ser vi på fordelin­gen af de flotte af­sæt­ningstal, er det især Volks­wagen person­vogne, der markerer sig ekstremt godt – ikke mindst på hjem­me­markedet, hvor en skrotpræmieordning giver flotte salgs­tal. På verdensmarkedet steg afsætningen af Volkswagen med 2,2 % til 1,9 millioner enheder. Og i Kina var stigningen for Volkswagens salg på næsten 23 % til 652.000 enheder.

annonce - klik på logo
Klik her og gå til Odsherred Motor Co. hjemmeside

Glæd en af dine venner med denne artikel, hvis du mener, den kan have interesse for ham eller hende - klik i starten af artiklen - Send artikel - Skriv den relevante e-mail adresse og send samtidig en lille hilsen.