David Brabham opnåede, hvad hans far, den tre-dobbelte Formel 1 verdensmester Jack Brabham, aldrig formåede: At vinde 24-timers Le Mans. David vandt Le Mans i år og han er et af stjernenavnene i Copenhagen Historic Grand Prix den 1. - 2. august i Fælledparken.Det er ikke kun bi­ler­ne på den 2 kilometer lan­ge ra­cerbane i Fælled­­par­ken, som er udtryk for motor­sportens for­nemme historie. Visse af deltagerne i Copen­hagen Historic Grand Prix, der finder sted d. 1.-2. august, har været med i så mange år, at de i sig selv er et styk­ke le­vende mo­tor­sports­historie. Og så er der David Brabham – hans plads i motor­sports­hi­storien begyndte længe inden han blev født.

David Brabham skrev et nyt kapitel i motorsportshistorien, da han var med på vinderholdet i årets 24-timers Le Mans, 43 år efter at han blev født. Dengang kom han til verden i en motorsportsfamilie, hvor hans far, Jack Brabham, allerede havde vundet Formel 1 ver­densmesterskabet to gange. Jack nåede at vinde Formel 1 VM endnu en gang, blot et år efter Davids fødsel – men 24-timers Le Mans var aldrig en triumf, som Davids far kunne skrive ind i sit CV.

Begyndte sent i go-kart
David Brabham er den yngste af Jack Brabhams sønner. Selvom fa­milien var en integreret del af motorsporten, havde David ingen in­teresse i motorsport, før han som 17-årig helt på eget initiativ be­gyndte at køre lidt go-kart i hjemlandet Australien.

Det var i cockpittet på en Peugeot 908 HDi at David Brabham vandt sin første sejr i 24-timers Le Mans.Siden tog tingene imidler­tid fart. Allerede som 18-årig var David Brab­ham professionel racerkører og i 1987 vandt han det austral­ske Formel 2 mester­skab. I 1989 var han taget til Europa og vandt det højt estime­rede britiske Formel 3 mester­skab, få år inden danske Jan Magnussen gjorde ham kunst­styk­ket efter.

Brabham i Brabham Formel 1
Tilbage i 1960’erne havde Jack Brabham bygget sin egen Formel 1 racer. Brabham teamet blev senere solgt fra og familien havde ikke noget med det at gøre. Men Brabham navnet eksisterede stadig og derfor var det naturligt, at David Brabham debuterede for Brabham i Formel 1. Det skete i 1990 men succes’en var lig nul, da man kun hav­de adgang til for svage Judd-motorer.

Året efter sprang australieren over i en Jaguar racer af den type, som John Nielsen havde vundet Le Mans med året forinden og det var starten på en ret alsidig udvikling, hvor David Brabham i årene efter kom ud at køre i stort set alle former for racerbiler på top­ni­veau.

Vandt Le Mans i år
Han forsøgte sig igen i Formel 1 i 1994 for Simtek, men siden var det standardvognsracing og racersportsvogne, der var grundstenen i karri­eren.

I 1993 deltog David Brabham for første gang i 24-timers Le Mans og siden 1996 har han været fast inventar i verdens mest berømte mo­torløb. Det blev til to klassesejre i hhv. 2007 og 2008 – og i 2009 tog han så total­sejren i den hurtige Peugeot 908 HDi sammen med Alexander Wurz og Marc Gené.

Møder Jan Magnussen
I Copenhagen Historic Grand Prix bliver han et af de absolutte top­navne. Han skal deltage i Royal ProAm klassen og her møder han bl.a. en af sine gamle rivaler og team-kammerater, danske Jan Mag­nussen.