21 måne­ders pris­fald på brugte biler er stop­pet. 

Fra sen­sommeren 2007 og frem til maj i år er priserne på brugte biler faldet uafbrudt. Men nu er ud­vik­lingen vendt, og prisfaldet er stop­pet. BilBasens pris­indeks viser, at prisen på en brugtbil er sta­bilise­ret og at den ligefrem er svagt sti­gende. Administrerende direktør Kenneth An­dersen fra BilBasen for­klarer.

”Forhandlerne sælger rigtig mange brugte biler i øjeblikket, samtidig har faldet i nybilsalget medført, at de ikke får den samme tilgang af byttebiler som i de tidligere år. Så mens udbuddet falder, så er efter­spørgslen stor, og konsekvensen er stigende priser.”

BilBasens prisanalyse viser, at det er biler i mellemklassen, eksem­pelvis Ford Focus og VW Golf samt firmabiler såsom Toyota Avensis og Citroën C5, der bliver solgt i stigende grad, mens de mindre biler som eksempel­vis Toyota Yaris og Skoda Fabia bliver omsat i samme omfang som sidste år. Bilkøberne har fundet ud af, at mellemklassen og firma­bilklassen aldrig har været billigere, og hvorfor købe en ny Ford Mondeo, når en tre år gammel kan fås til 45 procent af nypri­sen? Men nu er det formodentlig slut.

”Selv om priserne er svagt stigende, så er prisen på en brugt fami­liebil stadig histo­risk lav. Min vurde­ring er, at køber man nu, så vær­di­tabet vil være meget lavt, fordi pri­serne vil stige i den kom­mende tid,” siger Kenneth An­dersen.
En dugfrisk opgørelse af brugtbilsalget i årets første fem måneder viser, at antallet af handler er faldet med 9,1 procent sammenlignet med samme periode sidste år. Under normale omstændigheder er det et stort fald, men sammenlignet med det historisk lave nybilsalg, så er det kendetegnende, at danskerne handler brugt, når krisen kradser. Lignende markedsmekanismer fandt sted i 1996/1997, 2000/2001 og 2002/2003 hvor nybilsalget også faldt markant, mens brugtbilsalget stort set var uændret. Isoleret set er det privates salg af brugte biler faldet med omkring 30 procent alene i år, mens for­handlerne underskriver slutsedler i samme omfang som sidste år.

”Vi har haft et rigtig godt forår, og sælger faktisk flere brugtbiler end sidste år. Det skyl­des blandt andet at priserne er helt i bund, men også at især finan­sieringsselskaberne igen er parate til at yde finan­siering til bilkø­berne,” siger bilfor­handler Henrik Boller­slev fra Lind­holm Biler i Vi­borg, der er en af landets største brugtbilfor­handlere.

Der er udsigt til, at priserne på kort sigt vil fortsætte med at stige, fordi nybilsalget, der indirekte er den væsentligste fødekilde til brugt­bilmar­kedet, ikke ser ud til at stige foreløbig. Antallet af bytte­biler vil fortsætte med at falde. En anden faktor er sommerperioden, hvor bilsalget er væsentlig mindre end normalt. Efter sommerferien kom­mer der for alvor gang i brugtbilsalget igen, og det kan få priserne til at stige yderligere.
”I øjeblikket ser det ikke ud til at udviklingen vil vende igen. Priserne på brugte biler vil stige så længe, at nybilsalget er i bund og forhand­lerne omvendt sælger mange brugtbiler,” vurderer Kenneth Ander­sen.

Situationen i korte træk

  • Nybilsalget er faldet med over 40% i årets første fem måneder sammenlignet med samme periode sidste år
  • Antallet af brugtbilhandler er faldet med 9,1 procent, men det er primært antallet af private handler, som falder
  • Forhandlerne sælger brugtbiler i samme omfang som sidste år
  • BilBasens prisindeks er steget for første gang siden september 2007
  • Eksporten af biler er markant faldende
  • Der er udsigt til, at priserne på brugte biler stiger igen
annonce - klik på logo
Klik her og gå til Blækbutikkens hjemmeside

Glæd en af dine venner med denne artikel, hvis du mener, den kan have interesse for ham eller hende - klik i starten af artiklen - Send artikel - Skriv den relevante e-mail adresse og send samtidig en lille hilsen.