Den helt nye Polo er undervejs - også til Danmark. Og denne nyeste og smukke kompakte limousine-familie-sportsbil fra Volkswagen kan bestilles nu. Selv om bilen er ny fra yderst til inderst, er priserne holdt på samme niveau som for forgængeren.
Den nye Polo kan bestilles i en mængde versioner af teknik og udstyr. Det eneste, der ikke kan ændres på er den gennemførte kvalitet, høj sikkerhed og konsekvent miljøvenlighed.
Karrosseri og udstyr
Til at begynde med kan den nye Polo alene bestilles som 5-dørs, men allerede i løbet af efteråret vil også den 3-dørs udgave være til at bestille. Fælles for dem er, at den nye Polo er blevet lidt større end sin forgænger, hvilket især opleves indvendigt. Her er der mere albueplads, og der er bedre plads til bagagen. Men den nye Polo er fortsat en bil i kompaktklassen. Dens design er smukt og moderne, men der er ingen tvivl om, at den er forblevet en Polo. Det er den form for evolutionær udvikling, der med tiden skaber klassikere.
Den nye Polo fås i tre udstyrsversioner: Trendline, Comfortline og Highline. Graden af luksus tiltager over versionerne, men grundlæggende har Polo alt det udstyr, der kan forventes i en moderne bil.
Trendline har bl.m.a. multijusterbar førerplads (rattet i fire retninger, sædet i fem), nedklappeligt bagsæde, fartpilot, el-rudehejs foran, centrallåsesystem og CD/MP3-radioen RCD 310 med hele 6 højttalere og aux-in.
Til Trendline vil der med stor fordel kunne vælges en DK-pakke. Den omfatter: Indstillelig varme i forsæderne, fjernbetjening af centrallåsen, højdeindstillelige forsæder med opbevaringsskuffer under, el-indstillelige sidespejle med varme og ekstra tonede bageste sideruder og bagrude. Fordelen består i, at pakke-prisen er beskedne kr. 5.000, mens den samlede værdi er hele kr. 16.000.
Comfortline har dertil justerbare forsæder i højde, og de er begge opvarmelige, bagsædet er asymetrisk nedklappeligt, bagdørene har el-betjente sideruder, centrallåsesystemet er fjernbetjent, der er kørecomputer med dækkontrolsystem og aircondition anlæg.
Highline-udstyret er både sportsligt og luksuspræget. Hertil hører både letmetalfælge, tågeforlygter, sportssæder foran, læderrat samt en række styling- og finishdetaljer, der gør Highline versionen let genkendelig.
Til Comfortline og Highline kan der også vælges DK-pakke som omfatter: Fuldautomatisk klimaanlæg, regnsensor, aut. afblændeligt bakspejl, opvarmede sprinklerdyser, forlygtevaskeranlæg og ekstratonede bageste sideruder og bagrude. Prisen for denne DK-pakke er kr. 9.998 (værdi kr. 27.000).
Sikkerhed
Fælles for alle motor- og udstyrsversioner er højeste sikkerhedsniveau. Den nye Polo går ikke på kompromis med sikkerheden, og Volkswagen går målrettet efter at opnå alle fem stjerner i en kommende EuroNCAP-crashtest.
Den nye Polo har seks airbags, ESP (med igangsætningsassistent), ABS med bremseassistent, sikkerhedsoptimerede hovedstøtter på forsæderne, hovedstøtter ved alle fem siddepladser med tilhørende tre-punktsseler (de forreste med selealarm), elektronisk startspærre og to ISOFIX-beslag på bagsædet.
Miljøvenlighed
Motorprogrammet til den nye Polo er optimeret hele vejen igennem. Der kan vælges imellem fire benzinmotorer og tre TDI-motorer. Fælles for dem alle er, at de allerede nu opfylder den kommende EU5-norm og den nye Polo sætter dermed helt nye standarder på et meget højt niveau for alle kompakte fempersoner biler.
Benzinmotor programmet begynder med en 1,2 l. 60 HK motor, der kører 18,2 km/l og udleder 128 g. CO2 pr. km (ved blandet kørsel). Næste motorstørrelse har 70 HK, men uændret brændstofforbrug og CO2 regnskab.
Så følger en 1,4 l. 85 HK stærk motor, der kører 16,9 km/l og udleder 139 g CO2 pr. km. Og endelig vil den nye Polo kunne leveres med den kraftige 1,2 l. TSI motor med 105 HK, der tilfører ægte sportslige egenskaber. Til denne motor vil der kunne vælges imellem en seks-trins manuel gearkasse eller den unikke syv-trins DSG gearkasse (ekstraudstyr).
Udvalget af TDI motorer er baseret på en helt ny 1,6 l. TDI-motor med common-rail teknologi. Ydelserne begynder med 75 bomstærke diesel-HK og et drejningsmoment på 195 Nm. Næste motorstørrelse har 90 HK og den kraftigste af dem hele 105 HK. Fælles for dem alle er - foruden opfyldelse af EU5-normen - at de kører 23,8 km/l og udleder blot 109 g CO2 pr. km.
Priser (tredørs): | ||||
Motor | Gearkasse | Trendline | Comfortline | Highline |
Benzin | ||||
1,2 l. 60 HK | 5-trins man. | 149.995 | ||
1,2 l. 70 HK | 5-trins man. | 178.000 | ||
1,4 l. 85 HK | 5-trins man. | 185.000 | ||
1,2 l. TSI 105 HK | 6-trins man. | Følger | ||
1,2 l. TSI 105 HK | 7-trins DSG | Følger | ||
TDI | ||||
1,6 l. 75 HK | 5-trins man. | 169.995 | ||
1,6 l. 90 HK | 5-trins man. | 196.700 | ||
1,6l. 90 HK | 7-trins DSG | 231.695 | ||
1,6 l. 105 HK | 5-trins man. | 225.000 |
Ekstraudstyr
Foruden DK-pakker kan der vælges en mængde ekstraudstyr til den nye Polo, så enhver kommende ejer kan sætte sit personlige præg bilen. Blandt meget andet kan der f.eks. vælges:
- 5 døre til kr. 7.700 (dog 11.300 til Trendline med el-rudehejs)
- Aircondition "Climatic" til Trendline: kr. 10.950
- Asymetrisk bagsæde inkl. dobbeltbund i bagagerum til Trendline: kr. 2.399
- Integreret navigationsanlæg RNS 310: kr. 15.948
- DAB-modul (til RCD 310/510): kr. 4.060
- Tågelygter med drejelys: kr. 2.100
- Parkeringssensorer bag: kr. 7.425
- Sportsundervogn (sænket): kr. 5.152.
Glæd en af dine venner med denne artikel, hvis du mener, den kan have interesse for ham eller hende - klik i starten af artiklen - Send artikel - Skriv den relevante e-mail adresse og send samtidig en lille hilsen.