Suzuki Alto - nr. 1 i maj 2009Bilsalget faldt fort­sat i maj.

Bilsalget faldt i maj. Regi­stre­rings­tal­le­ne viser et fald i person­bilsal­get i maj måned på 41 procent, mens salget af vare­biler måtte no­te­re en tilba­ge­gang på 63 pro­cent, sammen­lignet med samme måned sidste år.

Bilsalget faldt i maj sammenlignet med maj 2008. Dermed er det nu 11. måned i træk, at der er blevet solgt færre nye biler, og bilsalget er fortsat hårdt presset af den økonomiske og finansielle krise.

 

    2006 2007 2008 2009 Ændring 
            2008-2009
Personbiler  maj 15.851 14.355 14.616 8.577 -41,30%
  jan til maj 65.645 63.623 70.083 42.712 -39,10%
Varebiler  maj 5.389 4.555 3.133 1.147 -63,40%
  jan til maj 25.294 28.355 15.927 6.281 -60,60%
Lastbiler  maj 373 691 592 291 -50,80%
  jan til maj 2.464 2.987 2.946 1.909 -35,20%

 

”Den økonomiske krise presser fortsat bilsalget, og køberne meget afven­tende. Det er klart, at det er en meget alvorlig situation, der rammer branchen hårdt, men som også går ud over statskassen, der taber milliarder på det faldende salg,” udtaler Bent Mikkelsen, adm. direktør hos De Danske Bilimportører.

”Der er i sagens natur tale om en alvorlig situation, og det er svært at sige hvornår udviklingen vender, da bilsalget er meget afhængigt af den økonomiske udvikling og af hvorvidt krisen fortsætter eller ej. Vi ser dog flere ting, der tegner positivt for de kommende måneder. De mange politiske tiltag med skattelettelser, bankpakke og udbe­taling af SP-opspa­ringen, må samlet set forventes at skabe et mere positivt økono­misk miljø. Ydermere er det med det niveau brænd­stofpriserne nu er på, fornuftigt for mange bilister at købe en ny bil, med en god brændstoføkonomi”, siger Bent Mikkelsen.

Varebilsalget faldt 63 procent
Varebilssalget fortsatte i maj på samme lave niveau, som i den øvri­ge del af 2009. I maj blev der kun indregistreret 1.147 nye varebiler, hvilket var et fald på 63 procent sammenlignet med samme måned sidste år.

”Vi oplever det dårligste varebilsmarked i mange år. Virksomhederne – ikke mindst i byggesektoren – ønsker ikke at foretage nye inve­ste­ringer og selvom, der er ganske store afgiftsfordele på de små vare­biler i forhold til en almindelig personbil, så er der næsten ingen pri­vate købere i markedet til denne biltype”, udtaler Bent Mikkelsen.

Lastbiler falder også
Lastbilregistreringerne er ligesom varebilerne hårdt ramt af krisens indvirkning på virksomhedernes investeringslyst. I maj blev der ind­registreret af 291 nye lastbiler mod 592 i maj sidste år, svarende til et fald på 51 procent. ”De lange leveringstider på nye lastbiler bety­der, at der er en vis forsinkelse på tallene, så de tal vi ser nu viser, hvordan også lastbilsmarkedet for alvor blev ramt af krisen i slut­ningen af 2008,” siger Bent Mikkelsen.

 

Top 20 for personbiler, Maj 2009
Plac. Mærke/model Antal Andel
1 SUZUKI ALTO 556 6,5%
2 PEUGEOT 206 226 2,6%
3 PEUGEOT 207 213 2,5%
4 PEUGEOT 107 210 2,4%
5 TOYOTA YARIS 209 2,4%
6 SUZUKI SPLASH 207 2,4%
7 SKODA FABIA 183 2,1%
8 CITROEN C1 176 2,1%
9 PEUGEOT 308 174 2,0%
10 CITROEN C3 PICASSO 173 2,0%
11 TOYOTA AURIS 171 2,0%
12 SKODA OCTAVIA 170 2,0%
13 MAZDA 6 168 2,0%
14 HYUNDAI I30 167 1,9%
15 KIA CEED 147 1,7%
16 KIA PICANTO 136 1,6%
17 VOLKSWAGEN PASSAT 136 1,6%
18 HYUNDAI I20 134 1,6%
19 FORD C-MAX 129 1,5%
20 OPEL INSIGNIA 128 1,5%
  Total top 20 3.813 44,5%
  Øvrige 4.764 55,5%
  Total 8.577 100,0%
Top 20 for personbiler, Jan. - maj 2009
Plac. Mærke/model Antal Andel
1 PEUGEOT 207 1.297 3,0%
2 FORD FIESTA 1.180 2,8%
3 CITROEN C1 1.122 2,6%
4 PEUGEOT 107 1.082 2,5%
5 SKODA FABIA 1.052 2,5%
6 VOLKSWAGEN GOLF 1.022 2,4%
7 TOYOTA AVENSIS 1.017 2,4%
8 PEUGEOT 308 930 2,2%
9 HONDA ACCORD 904 2,1%
10 SUZUKI SPLASH 890 2,1%
11 PEUGEOT 206 888 2,1%
12 KIA PICANTO 834 2,0%
13 TOYOTA YARIS 824 1,9%
14 TOYOTA AYGO 822 1,9%
15 HYUNDAI I10 802 1,9%
16 MAZDA 2 799 1,9%
17 OPEL CORSA 792 1,9%
18 MAZDA 6 786 1,8%
19 SUZUKI ALTO 785 1,8%
20 HYUNDAI I20 699 1,6%
  Total top 20 18.527 43,4%
  Øvrige 24.185 56,6%
  Total 42.712 100,0%