Det danske Team Essex vandt ikke bare LMP2 klassen i 24-timers Le Mans, teamets Porsche RS Spyder vandt også Michelin Green X Challenge som den mest brændstoføkonomiske racerbil i løbet (sat i forhold til omgangstiderne).Første sejr til Peu­­geot 908 HDi – tolvte sejr til Miche­lin.

Næ­sten uan­set hvem, der havde vun­det årets 24-timers Le Mans – Peu­geot eller Audi, eller det danske Team Essex – ville Michelin kun­ne glæde sig over, at vinder­teamet hav­de valgt dæk deres dæk. Ikke færre end 41 af de i alt 55 del­ta­gende racerbiler i verdens mest be­rømte motorløb havde valgt Michelin dæk, så sandsynligheden var meget stor for, at vinderteamet kørte på Michelin – især fordi alle topholdene gjorde det.

Dermed var det heller ikke den helt store overraskelse, at Michelin sco­rede sin 12. sejr i Le Mans i træk. Og egentlig var det heller ikke overras­kende, at de dansk besatte vinderhold i LMP2 klassen og LMGT1 klassen også kørte på de franske dæk. Team Essex med Kri­stian Poulsen og Casper Elgaard som det danske indslag i Porsche RS Spyder raceren kørte på Michelin. Det samme gjorde Jan Mag­nus­sen i Corvette C6.R.


annonce - klik på logo
Alm. Brand Bilkredit

Glæd en af dine venner med denne artikel, hvis du mener, den kan have interesse for ham eller hende - klik i starten af artiklen - Send artikel - Skriv den relevante e-mail adresse og send samtidig en lille hilsen.


Fremme i spidsen var det Peugeot, der i år var bedst til at få det yp­perste ud af deres anstrengelser, men Audi med Tom Kristensen var tæt på hele løbet igennem, og selvom det sejrsvante hold måtte ”nø­jes” med 3. pladsen, var løbet en positiv oplevelse for alle.

Årets Le Mans race var en ny udfordring for Michelin. Nye regler be­tød, at et hjulskifte ville tage længere tid end tidligere. Derfor var der en idé i, at bilerne kunne blive på banen i længere tid mellem hvert skifte. Det var præcis, hvad man opnåede: I stedet for at skulle skifte dæk for hver tredje gang, racerbilerne måtte i pit for at tanke op, kunne Audi og Peugeot klare sig med at skifte dæk hver fjerde gang.

Det var måske ikke overraskende i den forstand, at man havde for­ventet at det ville være muligt. Men i år var den traditionelle pre-test forud for racet annulleret pga. finanskrisen, så man vidste det ikke på forhånd. Det lykkedes imidlertid og dermed var en vigtig målsæt­ning for Michelins deltagelse i det klassiske franske motorløb nået.

I øvrigt var triumfen dobbelt i Le Mans. Ikke bare tog Peugeot to­talsejren, andenpladsen, Audi blev nr. 3 og Aston-Martin (også på Michelin dæk) nr. 4. Kort inden løbet blev der etableret et samar­bej­de mellem Michelin og det danske Team Essex, så den danske Por­sche racer var bemalet i Michelin Green X Challenge kulører.

Green X Challenge er et af Michelins bidrag til, at sætte fokus på la­vere brændstofforbrug og udover, at Team Essex Porschen vandt LMP2 klassen, scorede den også sejren i Green X Challenge. Sat i forhold til omgangstiderne var den danske Porsche simpelthen den, der kørte længst på literen.